RIALFrI

Antéchrist

Deux versions inédites de la légende de l’Antéchrist en vers français du XIIIe siècle, publiées par Emmanuel Walberg, Lund, Gleerup, 1928 ("Skrifter utgivna av kungl. humanistiska vetenskapssamfundet I Lund." XIV - "Acta reg. societatis humaniorum litterarum lundensis" XIV), I, Version anonyme, pp. 3-40.

Edizione digitalizzata a cura di Rossella Farnese
Marcatura digitale a cura di Luigi Tessarolo

 

 
 
 
 Por ce qe je say le francois
 E qe [je] soy parler ancois
 Franchois qe nul altre lengaje,
 Si me samble strange e sauvaje
5De ce qe j(e) aipris en enf(r)ançe
 Laiser, car le lengue de Françe
 Est tels, qi en primer l’aprent
 Ja ni pora mais autrement
 Parler ne autre lengue aprendre.
10Por ce ne me doit nus reprendre
 Qi m’oie parler en francois,
 Qe j’apris [a] parler anchois.
 
 Or vos voil en françois retra(h)ire
 Tel chouse qe molt pora faire
15Grant bien a ceus qi l’entendront
 E qi en memorie tendront
 L’istoire qe j’ai en talent
 A dire por Deu solement.
 E por Deu me voil travaler
20E de jor e de nuit veiler
 Por mostrer a ceus qi seront
 Quant tote choses feniront,
 Queus merveille devra venir
 Quand li mundes devra finir.
25E sunt plus de set anz passé
 Qe ay molt sotilment pansé
 En vision de Danïel
 E ço q’en dit Eçochïel
 E qe l’Apocalixe a dit,
30E Ysaïe ai tot escrit.
 E sait zo q’en dien li Greu
 E li Latin e li [E]breu,
 E qe sainz Pol l’apostre en dit,
 Qui en ses epistres l’escrit,
35De la fin del mund ensement,
 Qi en dit molt oscurement.
 E sai ce qe Sibile en dit
 En un libre qi est escrit
 A Rome, o je l’ai bien veü
40E si l’ai maintes fois leü.
 Tuit traitent de la fin del mond;
 Cascuns nos amaistre e semond
 D’aprester nos de sostenir
 Les dolors qi devront venir
45Quant li mondes se finira.
 E sacienz qe mult en ira
 Des cristians a Antecrist,
 Qe refuçerunt Jesu Crist,
 Si c’a poines se sauverunt
50Cil meïsme qi bon seront.
 Li bon se sauverunt a peine,
 Car li delit de Deu demeine
 Avront tante temptation
 E tante tribulation
55Q’il ne se savront conseiler;
 Ja nus ne lor pora adier.
 Ja ni sera nul si ardi
 Qi la ne soit acoardi.
 
 Aintecrist avra gran tresor
60E tant donra argent et or,
 E fera doner largement
 Au ceus qi son ameistriment
 E sa dotrine retendront;
 Car li autre qi remandront
65Se leserunt marturïer,
 Ainz q’il voilent Deu renoier.
 E anchois qe veigne Antecrist,
 Si cumme li vangile dist,
 Hert grant chietés e fein en tere,
70E par tot le mond sera guere;
 Les vignes ne poterunt fruit,
 Ainz (se) secoront li arbre tuit,
 E qeirunt foudres e tempestes
 E moront les gens e les bestes
75Par moutes partie del mund,
 E les terremotes seront
 Par les citenz et par les terres,
 E les batailes e les gueres,
 E l’ocisions de la genz
80Sera par le mond esemenz.
 E li quinçe signe cairont
 Del ciel, de quoi la gent serunt
 Par le munde toit esmaiez.
 Lors sera Sathan deslïez,
85E tuit li diable seront
 Sor le tere, qi antendront
 La gent e ferunt renoier,
 Qi por paor, qi por loier.
 En toz les senz qe il poront
90Avoir e richeçe don(e)ront
 A qi en voldra recevoir;
 Car des tresors e de l’avoir
 Qi desor la tere seront
 A cel tens, de tot en feront,
95E de doner e de despendre
 A lor senz, qi en voldra prendre.
 E saciez qe molt i sserunt
 De ceus qi la foi [les]seront.
 De l’iglise e de Jesu Crist.
100Adunqes vendra Antecrist,
 Qi les grans merveles fera
 E les mors resuscitera,
 E qui donra l’or e l’argent
 Par quoi [i]l soduira la gent.
 
105Lors sera la dissescions,
 E iert si grant divissions
 En le glise e si grant martire
 Q’il n’est hom qi le saçe dire.
 Foudres e tempesta fera,
110He iert teus jor ke il sera
 Vermeus come sanc (sic),
 E l’autre jors sera toz blanc.
 Ja ni sera roys qe il truisse
 Qe de lui defendre se poisse;
115Les regneç (el) prendra e les terres
 E fera les pais e les gueres.
 Tuit li demoine [l]i seront
 Obedïent, e tuit ferunt
 Ce que il lor comandera.
120Trois ainz e demi regnera.
 En la terre courra la mer.
 Mesia se fera clamer.
 La jent, por ce que il veront
 Les merveiles, e q’il (fe)oront
125Qe deça e dela [la] mer
 Se fera Mesia clamer,
 E puis verunt qe ço qe dist
 Le nostre seignor Jesu Xrist
 Fera tot a nïent tenir,
130E dira q’il voldra venir
 O ses angles au jujament:
 N’iert pas merveiles se la jent
 Creront ço qe il lor dira,
 Por les merveiles q’il fera,
135E q’il donra l’or e l’argent,
 Causteus [e] citez largement
 A qi unqes en voudra prendre
 E sum amaistrament aprendre.
 
 Adonqes a cel tens vendront
140Dous prophetes, qi mantendront
 Le meistrement de Jesu Crist
 E les paroles qe el dist.
 Apertement preïcheront
 . . . autresi feront
145. . . ront a tote le gent
 . . sacent certainement
 Qe ço q[e] i[l] lor dit sont flabes,
 E sacent qe c’est cil diables
 Qi Eve e Adam fest pechier.
150Or est venust por engengier
 Tot ceus qe il pora [sor]prendre,
 Qi or e argent voudrunt prendre.
 De sac seront andui vestui,
 E avront licence e vertu
155De faire qanqe il voudront;
 Car li mors resusiteront
 E saneront les maledies.
 Enoc avront nom e Helies.
 Enoc a fait Damedés estre
160Grant temps en paradis terestre,
 Puis i fu El[i]e porté;
 E unt issi ensamble esté,
 Tant q’il do[i]vent issi venir,
 Come j(e) ai dit, por maintenir
165La foy de la cristïenté.
 E Deus lor donra poësté
 De fayre ço qe il vouldront,
 Car li morz resusciteront,
 Et autres miracle feront,
170Si qe les gens en doteront,
 Si come j(e) ai ça desus dit
 E com le trovei en [e]scrit,
 Au cui el se doi(i)ent tenir.
 Antecrist les vera venir
175En tel forze e en tel vertu,
 Et ore avra veü (sic)
 Qe grant partie de la gent
 Entendront lor amaistrement,
 E fera por eus esbaïr
180Feu e foudre de ciel venir,
 E sse combatera ad heus
 Et les vençera tost andous,
 Devant toc, e les occira.
 E puis apertement dira
185Qe ce qe il a ensegnié
 E qe il avra preechié
 Soit de toz tenu fermement,
 Car il est Jesu v(e)raiement.
 Hai, Deu! qe poront donqes dire
190Les gent qi qeus verunt ocire
 Qe [Deus] a fait si lonc tens estre
 Esanble en paradis terrestre,
 E puis les avra fez venir
 Por crestïenté maintenir,
195E les leira si tost ocire
 E morir a si grant martire?
 Nus n’i puet respondre autrement
 Mais qe trop sont li jugiment
 Dei Nostre Seignor mervelos.
200Lors (l)iert Antecrist orgoillos:
 Sus el Mont Olivant ira
 E au ceus q’i (la) seront dira
 E comandera fermement
 . . . . amaistrement;
205. . . cil a comendé
 . [bi]en tenu e bient gardé.
 . . a q’or sera venuz
 [Li] tens qe il sera tenuz
 A retorner a Deu sun pere,
210E sera Deus, si cum il ere.
 Lors (e)les enseignira briement
 E les ameistrera coment
 Il se [de]vront pois contenir,
 Tant qe li mund(e)s devra fenir,
215Qe il vendra au jugement
 E q’il voudra juger la gent.
 E quant il se devra partir,
 Si veront tot lo ciel ovrir,
 E foudres dou ciel descendra
220Qe parmi lo cors le fendra
 E l’ardra tot devant la jent,
 E ventera la poudre au vent.
 Plus de mil diables seront
 Sus en l’ayr, qe tuit criarunt:
225«Cum nos a traÿ Lucifer!
 «Or seron nos el feu d’enfer,
 «Qi nos bruïra toz jorm mais,
 «Ne d’iloc n’iserons jamais.
 «E[n] la malora t’ay veü
230«E ton mauvès consey creü!
 «La joie avons par toé perdue,
 «Qi ne nos sera mai rendue».
 La jent veront mort Antecrist
 Si creront tuit en Jesu Crist;
235Li [j]uë se batiçerunt,
 Tuit [cil] qi a cel temps seront,
 E creront l’incarnacion
 E avront tuit sauvation.
 Puis en port[e]ra saynt Mich(a)el
240Elië e Enoc en ciel
 A grant honor e a grant gloire. -
 Or se començe ici l(e) istoire
 
 Des merveiles qe Deus fera
 Quant li mundes se finira.
245Los rendra la tera son fruit
 E reviv(e)runt li abre tuit,
 E sera pleine de tot bien,
 De pain e de [tres]tote rien.
 Par tot lo mond[e] sera pais,
250Ne la guerre ne sera mais,
 E tot[e] la gent cuideront
 Estre gari, e iseront
 E feront maixons e palais,
 Si com il fissent onqes mais;
255Vignes e arbres planteront
 E lor mariajes (si) feront
 E creront, si com il soloient,
 Faire (de) tot si com il fasoient.
 Mes lor termes sera molt corz;
260Solement qarante çinc jorz
 Puis la mort d’Ant[e]crist durra
 Li mundes, e puis finira.
 Vint e .v. jors reondement
 [S]eront il [en] pais solement,
265Puis se cominçerunt a faire
 Des signes qe [je] voil retraire;
 Volunters les devés oïr.
 Nus n’iert qi les puisse fuïr,
 Ja ni vaudra sanz ni savoir
270Ne bontez qi l’en poisse avoir,
 Ja nus ni se pora defendre.
 Hay, Dés! qe devons nos atendre?
 Por qoy nel pensez vos, seignor?
 Les merveiles del primer jorn
275Qe Dés fera primerament
 (E) diray, se vos vollez, briement.
 Se vos me vollez escouter,
 (E) ja me porez oïr conter
 Les quinçe signe qi seront
280Qaint totes çouses feniront.
 
 El primer signe qe sera,
 (E) qe Deus omnipotent fera,
 Vos conteray primerament;
 Or entendez devotament!
285Les enfans qi encors seront
 A naistre, es ventrez crieront
 A [a]utes voiz, si les pora
 Oïr qe oïr les voudra;
 E demanderunt autement
290Merci a Deu omnipotent:
 
 «Sire, rois de misericorde,
 «Se toy pleis, de nos te recorde.
 «Tu nos crias, tu nos feïs,
 «E ci en prison nos meïs,
295«Ne mais nestre ne voudrions,
 «Ne ocire ne nos poons.
 «Sire, ne nos laisez mais nestre!
 «Meis voudr[i]un(t) nos nïent estre
 «Qe veïr la fin de cest mund,
300«E ceus qi en cest monde sont
 «Par lor gré ne voudrogent estre.
 «Bieu Sire, or ne nos leisiez [n]estre
 «Por esgarder la grant dolor
 «Qe [i]cil veront çascuns jorn
305«Qi el mund[e] devoient estre,
 «Qi oimès doit [molt] petit estre.»
 Li enfans crierunt issi
 E diront tuit: «A Deu, merci!»
 C’est li signe del primer jor.
310Mais li autres sera maior
 E sera molt plus merveilos
 E plus grant e plus perillos.
 
 La mer e les aigues qi sont,
 E qi corent par tot lo mund,
315Se leveront en l’air lasus
 Cent [t]oisses sor la terre, e plus,
 E seront issi cum un mur;
 Nus ni sera donqes seür.
 Par tot le mund sera veüe
320La mer, qe si ert aut creüe,
 E li flum(i) seront tuit veü,
 Qe autresi seront creü.
 Puis començerunt tuit a braire
 [E tel] cri e tel noisse a faire,
325. . parront li cri si grant
 [Q’o]m n’i oroit pas Deu tonant.
 [P]ois torneront a lor canals
 E descendront si jus avals
 Qe ja nus veoir nes pora,
330Ne mer ne flum [plus] ne parra,
 Q’il seront si bas descendu
 Qe ne poront estre veü.
 E puis après retorneront
 A lor canals, si com il sunt.
335N’il est criature qe sace
 Por coi Nostre Sire lo face.
 C’est li signe del segon jor
 Qe mostrera Nostre Seignor.
 Or devom[e]s nos tuit penser
340Por qel pas nos convint passer,
 Qi atendons si grant dolor.
 Puis monstrera Deus au tierz jor
 
 Lo tierz signe qe nos trovons
 En escrit, e veü l’avons,
345Qi sainz Geromes le nos dit
 E reconte en un sun escrit
 Qe li poisson se leveront
 Qi pormi lles aigues seront:
 E poisson e bestes de mer
350Se doivent (tuit) au tierç(e) jor lever
 Sor les aigues par les riveres.
 E dit qe de tantes manieres
 ..........................................
 Nel s’il crient a Deu merci.
 
 Le quint(e) signe hiert contre nature,
355Car, si come dit l’escriture,
 Les erbes devendront vermeiles,
 Ki ier une des granz merveiles,
 Ke li arbre seront tuit blanc,
 Puis seront vermeil come sanc.
360Puis chaira une grant rosee
 De sanc come [une] grant fumee,
 Dont tote la terre hiert sanglente:
 Ne cuidez pas qe je vos mente.
 
 Au seste jor par tot chairont
365Tuit li [e]difici(i) del mund (qi sunt);
 Ja n’iert el mund palais ni tor
 Qi tot ne caiçe au sesto jor.
 Donqes cairunt tors e palais,
 Qi ne se leveront ja mais,
370E li mur e li casament
 Si caïront tuit ensement.
 
 Le sept(i)me jor se combatront
 Les peires, si ch’el[s] se fendront
 En trois parties o en qatre,
375E ne fineront de combatre
 Tant qe [e]les seront parties
 En trois o en qatre parties.
 
 E a l’oteme jor fera
 Teremote, qe si sera
380Granz e tereble e merveillos
 Qu’onqes ne fu si perillos
 Ne si granz come cil sera,
 Car tot le munde desfera,
 Ne ja la gens ne se savront
385Conseiler qe donqes ferunt.
 
 Au novisme jor se plan(e)runt
 Par tot [e] li val e li mund,
 Et i(h)ert la terre tote plaine;
 E Monte Cavaire dema(r)ine,
390La o Deus fui crucifïez,
 Sera donc tot aplanïez.
 E sera donc tot plain lo mond.
 E la genz qi donqes seront
 N’avront [ne] force ne vertu;
395Ainz seront lors toz esperdu.
 Li fil ne conoistra le peire
 Ne fera le fille la meire,
 Ne savront dire ne parler,
 Ainz les vera ele donc aler (sic)
400Come pere esperdues (sic)
 Qi aient les bontez perdues.
 
 Lo disme signe vos dirai,
 Si come en enscriture l’ay
 Veü e trové en escrit,
405E cum[e] li prophete dit:
 Totes les [e]steles cairunt
 Del ciel e en tere seront,
 Q’el ciel n’en remandra [nes]une;
 E si caira assi la lune:
410Au disme jor s’en descendra,
 Ja plus el ciel ne remandra.
 
 A l’onçesme jor descendront
 Li angle qi el ciel seront;
 Apertemente irunt par terre
415Por la gent qe il voudrunt qerre;
 E molt en [re]conforterunt
 De çeus qi a cel tenz seront,
 Por ce(l) q’i[l] les oront parler
 E les verunt por tere aler.
420E li angneli diront a ceus
 Qi parlerunt ensemble o eus
 De la part Deu q’il ne s’esmaient,
 Car a cele joie se traient
 O Deus a toz jor mais promis
425De metre a la fin ses amis.
 
 Au douceme jor descendront
 Tuit li diable qi seront
 En l’air e seront en enfer,
 E sor la tere Lucifer
430Sera iloc o eus ensemble,
 Ne n’i sera nus qi ne tramble.
 E tot illoc s’ansenbleront
 De toz les leus o il seront.
 Lucifer, qi est lor seignor,
435Parlera primers entre lor
 E dira: «Seignor, li men senz
 «Ne vaut rien, cant je bien i pens,
 «Car celui qi li mund sustient
 «Torne tot li me sens a nient,
440«E fait merveiles en cest mond
 «De totes les coses qi sont.
 «E fait a son sens (si) com il veut,
 «E fait asez plus q’il ne seut
 «Des merveiles qe il fet ore,
445«Qe il ne fist onqes encore.
 «E ne savons qe il veut faire
 «Ne a qel fin nos devons traire.
 «E de ce me faz grant merveille
 «Qe il de rien ne se conseille
450«A nos, ne rien [ne] nos en dit;
 «Ansi nos prise toz petit.
 «Qe vaut li sens qe nos avons,
 «Qant de nulle rien ne savons
 «Qe il face, plus q’en savrons (sic)
455«Celui qi point de senz n’auvront (sic)?
 «Il ne nos ama onqes mes;
 «Qant il dona a Moïssès
 «Les comandament de la loy,
 «Onqes n’en vout rien dire a moy,
460«Ainz me tolli totes les genz:
 «Ceus qi les diz comandemenz
 «De la loy garderent e tindrent
 «Oques pois devant moy ne vindrent.
 «Pois manda un soen Jesu Crist,
465«Qi mult grant domance nos fist,
 «Por cho q’il fu en la croiz mis
 «Si trast d’enfern toz ses amis.
 «Ne ne savons de cel Jesu
 «Dunt il vint ne qi(l) fils i[l] fu.
470«E pois enseigna une vie
 «Qe li vangile nos deslie
 «Qe li apostre enseignerent
 «Qe par le munde preheicherent.
 «E pois fist la gent batiçier,
475«Nos e nos ovres renoger
 «El betisme, pas ne vos ment,
 «Et a si sorprise (tote) la gent
 «Qe tuit nos unt abandoné
 «E tuit se sont a lui doné.
480«L’altrier veïstes d’Antecrist
 «Come devant nos toz l’ocist,
 «Qi estoit sire d’Orïent
 «E li toloit tote la gent;
 «Or a tot lo mund[e] desfait,
485«Ne por nostre conseil n’a fait(e).
 «Vos qi avez estei seignor
 «Des contre[e]s e gardeor,
 «Et a qi les genz entendoient
 «Qi por les contrees estoient,
490«Dites en zo qe vos en senble;
 «Pois nos acorderons ensemble
 «De retenir la meilor part.
 «Nos [s]avons tant engein et art,
 «Trop hiert sages e engignos
495«Sil pora savoir plus de nos.»
 
 Adonc (se) levera lo maior,
 Cil qe sera lazuz seignor,
 E sera plein d’orgoil e d’ire
 Si qe tuit la jent voudra dire,
500E dira: «Sire, j(e) ay eüe
 «En ma bailie e retenue
 «Tote Françe e tote la tere
 «De toz les reignes d’Engeltere
 «E de Morguele e d’Alemagne
505«E de toz les reignes d’Espagne,
 «Si qe tot a moy respondoient,
 «E [c]il qi bailié les avoient.
 «Qe toz les maus qe faiz i ont,
 «Des qen sen comença le mond,
510«De batailes, de jent occire,
 «De faire morir a martire
 «Cheus qi la foy de Jesu Crist
 «Tenoient, e ço qe il dist,
 «Toz les ai fait e comenciez;
515«E toz les maus ai enseignez
 «Qe en totes ceus terre[s] sont
 «Fait, des qe comença le mund.
 «Des diz part de tote la jent,
 «E de plus, au mien (a) esïent,
520«A totes les armes perdues
 «Et en paines d’enfern rendues
 «E [si] say tant d’engein e d’art
 «C’onqes encore en nulle part
 «Ne poy un sol home trover
525«Qi de moy se peüst (onqes) garder
 «Qe je de sont fet ne seüse,
 «En qel manier[e] qe [ço] fuisse.
 «Mes de cestui vos di ge bien
 «Qe unqes ne poit savoir rien;
530«E saciez qe, se cist ne fust
 «Ja (ne) en tot le mund[e] n’eüst
 «Home qi ne nos obeïst
 «E q’a nostre sens ne faïst
 «Mes qant nos plus penserions
535«De cestui, meins en savrions.
 «Cestui nos cria e nos fist,
 «E ço est icil qi nos mist
 «En paradis, dont nos chaïmes
 «Maitenant, des qe nos volimes
540«Estre si aut cum il esta.
 «Çil manutenent nos çeta
 «De la gloria o nos estions,
 «Por l’orgoil qe nos av(r)ions,
 «La o nos avons poy esté
545«[E]s peines d’enfern tormenté.
 «Por noient i penserion(t)
 «D’avoir nulle defension(t)
 «Econtre lui, car nient seroit,
 «Fors tant qe peiz nos en seroit.
550«Il a li sens e la vertu;
 «Veez cum tost est abatu
 «Anlent le fait d’Antecrist (sic).
 «Qe nos vaut ore ço q(e) il fist?
 «Saciez, nos en sumes tenu
555«Per plus febles, e meins creü.
 «Folie est de relever soy
 «Ne combatre a plus for de soy,
 «Qi poyt pre(he)ndre e en preson metre;
 «Ne vo(i)s en conseil entremetre.
560«Bien vos di qe il vos morroit
 «Anqois q[e] il vos aidiroit.
 «Qi est qi li face contraire
 «Di rien nulle q’il voille faire?
 «Il a tot le mond[e] destruit,
565«Homes et femes muerent tuit;
 «O il veut lo mond[e d]esfaire
 «O il voudra autre gent faire.
 «Se il voloit fere autre gent,
 «E ne nos creveroit nigent,
570«Car les genz qi noveus seroient
 «Ja de nos ne se defendroient
 «Qe nos nes feïsons cheoir ·
 «O en oïr o en savoir
 «O en autres peciez carnaus,
575«En mortaus o en venïaus.
 «S(e) il veut oire le mond fenir,
 «Ce nos poroit trop mal venir,
 «Car saciez qe il nos fera
 «Trestoit li peiz que il pora.
580«Donc seroit il bien, ce me semble,
 «Qe nos (ne) trai[ssi]ssons toz ensemble;
 «E se nos poission (sic),
 «O par usance o par raison
 «Qe l’un li mostrat e d[e]ïst,
585«(De) defendre q’il ne nos f[e]ïst
 «Sostinir maior paission
 «Ne maior mal qe nos n’avon,
 «Je vos di qe ce seroit bien.
 «E se il n’en veut faire rien,
590«E q’il ne nos deüst encore
 «Fare paiz, qe nos n’avon ore,
 «Ne la nostre raison entendre,
 «Faissomes senblant de defendre.»
 
 Un autre qi voluit parler,
595Qi alai se Lucifer lever (sic),
 Qi seoit après Lucifer.
 Des toz les diables d’enfer
 N’i e nul qi [si] sotilment
 Deçoive e engigne la çent.
600Por la malic(i)e q’il savoit
 E por le sens qe il avoit
 Si est Maletrie apelez,
 Plus saluez e enorez
 Sor toz les deables d’enfer
605Qe nus q’i soit, fors Lucifer.
 E dit: «Sire, vos m’entendrez
 «A parler si cum vos voudrez.
 «]e sui cil qi le primer home,
 «Adam, fist mangier de la pome
610«E(n) qi en forme de serpent
 «Eve engingnai primerement.
 «De l’inpire de Rome ai fait
 «A mon senz, e molt [e]n ai trait
 «Des armes a perdicion
615«(E) qe ja n’avront sauvation.
 «Et ay la Marche e Lonbardie
 «Toz jor mais [eü] en bailie,
 «Et entendent a moy encore
 «Tuit cil qi l[a] abitent ore.
620«E tant [i] ay mis d’eresie[s]
 «[E] de setes e de parties,
 «E de batailes e de gueres
 «Ai tant engignés par les teres
 «Qe vesqes qe abez qe moines,
625«Qe clers qe prestes qe caloines,
 «E merqeant e chevaler,
 «A toz ai fez Deu renoier.
 «Plus sunt ames de Lonbardie,
 «Qe par(s) clercs qe par [e]resie,
630«Qe par batailes qe par gueres,
 «Perdu(e) qe de set autre teres.
 «Sol a Roma, en la cité,
 «Per la tere, par le conté,
 «Ai ge fet tant homes ocire
635«Q’il n’e(u)st nus qi le sace dire,
 «Les pulceles despulcellees
 «E les yglises violees,
 «Les villes arses e destruites,
 «Dont les armes sunt or condutes
640«El feu d’enfer, e la seront
 «Toz jor mais, qe (je) ja n’en istront,
 «Ceus qi les traïsons faisoient
 «E qi l’avoir en retenoient,
 «A qi ge les faisoie faire,
645«Por ce qe ges volloie tra(h)ire
 «Au feu d’enfer, o [il] sont ore.
 «E savez qe je fis encore?
 «Ge fiz les granz divisions,
 «Les parjures, les trahisons
650«En poble e en cevalerie,
 «Par le Marche e par Lombardie.
 «Qant li Lonbard(e) se combatoient,
 «Cil de les glises i estoient,
 «Evesces, (e) moines e abez
655«E clers e prestes coroneç.
 «Cil comenzoient les male[e]s
 «Dont les armes sunt ore alees
 «El feu d’enfer, o remandront
 «Toz jor, qe jamès n’en istront.
 
660«A Rome ai ge faiz les grans mals
 «De paupes e de grandenaus,
 «De patriarches e de vesqes
 «E de legaz e d’arcivesqes,
 «De notaires e de scrivans;
665«Trestoit les avoie en mes mans,
 «Toz les ai en enfern mandez.
 «Or oi [j]e qe vos demandez
 «Conseil qe vos poüssiez faire
 «Del mont qe(s) vos veez desfaire.
670«Mes beus sire, cil qi a fait
 «Le mund, saciez q’il [l’]a deffait.
 «Por noient en menterions,
 «Entre nos toz ne porions
 «Faire un gran de panice nestre.
675«Or gardez qe nos poons estre,
 «Qel forze e qel vertu avons,
 «E qe vaut qant qe nos savons;
 «Qe ne poons rien par nos faire
 «Ne rien qe soit faite desfaire.
680«Mais si dit l’om qe totevoies
 «Doit l’om de dous mauvèses voies,
 «Se l’om poit, la meilor eslire
 «E leisser, se l’om poit, la pire.
 «D[e] combatre contre celui
685«De qi ne se poit hunc nelui
 «(De) defendre, je ne vos di mie
 «Qe çe soit sens, ans est folie.
 «E vos meïsme le devez
 «Savoir(e), se vos ve recordez
690«Come nos seme[s] decheü
 «E come il nos a chier vendu
 «La folie qe nos feïmes,
 «En qel prechon nos incaïmes.
 «E totevoie[s] si devom
695«Metre li sens qe nos avom
 «En pre(he)ndre la meilor partie.
 «Ge ne (vos) cuit k’il nos feïst mie
 «Faire plus mal qe nos n’avon,
 «Se il nel faisoit por raison;
700«E raison ni vei [j]e nesune
 «Qe face encontre nos qe une;
 «Car bien comande l’escriture,
 «E raison le veut e driture,
 «Qe cil qi vers autrui mesprent,
705«Se il primers ne se repent
 «E ne qier a celui pardon
 «A cui defaut [par] deraison,
 «N’est usance qe l’en li doie
 «Pardoner, tant qe l’en li voie
710«Repentir e qere pardon.
 «Por ce qe nos ne repenton
 «Si nos puet por raison honir.
 «E quant il devra ja venir
 «Au jugement, si nos pora
715«Tormenter, si cum il voudra,
 «Por raison, mes se volez prendre
 «Une raison qe voudrai rendre,
 «Le consoil qe je vos dirai,
 «Je ne vei autre ne ni sai:
720«Qant il dira au jugement:
 «‘Alez, malleoit, il torment
 «‘D’enfern qe vos ai apresté,
 «‘Tot jor i serez tormenté’;
 «Se nos [a]lors tuit crieron(t)
725«A une voiz e [li] dir(i)on(t):
 «‘Ja por toi nus de nos n’ira,
 «‘E verons qi le nos dira,
 «‘Ainz voluns estre en paradis,
 «‘O tu en primer nos meïs;
730«‘E li angle qe sunt el ciel
 «‘Veignent in enfer, e Mich(a)el,
 «‘E si avront cil q(e nos) avons trait
 «‘A infer, puis qe’l mond(e) fu fait’;
 «Se nous serons bien tuit ensenble
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
735«Espoenter, q’el se teira
 «[E] qe ja peiz ne nos fera.»
 Si dira q(e) il se defendront
 Qant il au jugement vendront.
 
 Au treçeme jor (se) leveront
740Li os dez mors qi lor seront
 Enterrés par les sepoutures,
 Si cum dient les escritures.
 
 Au quatroçeme jor moront
 Tuit li home qi lor seront,
745E gi(i)ront sor la terre mort.
 Ja n’iert nus hom qi les cumport
 Ne qi les mete(s) en sepouture(s);
 Come il seront par aventure(s)
 Toz vestu, gi(i)ront por la tere;
750Ja n’iert nus qi les veigne qerre.
 
 Del quinçeme jor ai veü
 En un livre qe j’ay leü,
 E come les prophetes distrent
 Qi en escriture le(s) mistrent,
755Com(e) l(i) angele del ciel sonera
 Une bossime, qi sera
 Entendue par tot le mond.
 Maintenant resusiteront
 Totes les genz, e seront tuit
760El Val de Josaphat, ce cuit.
 Iloc s’asenblera la gent
 Qi devront estre au jugement:
 La seront li sainz tuit ensenble,
 Ne n’i sera ce[l] qi ne trenble
765De la paor qe il avront,
 E por ce qe il ne savront
 S’il seront digne d’estre mis
 En enfer o en paradis.
 E pois dient qe dexendront
770Li angele qi en ciel seront
 E le Seignor au jugement,
 E trenbleront tuit ensement.
 Çascuns de paor tremblera.
 L(i) angle qi la croiz portera
775E criera ha autes voiz
 E dira: «Or v(e)ez ci la croiz
 «O celui sofri paxion
 «Por nos traire a sauvacion
 «Qi fu batuz e fu lïez
780«E fu por nus crucifïez.
 «Or vient por rendre a ses amis
 «Le don ce il lor a promis
 «Qi ont atendu e gardé
 «Cho q(e) i[l] lor avoit comandé;
785«Maintenant lor sera rendu.
 «Cheus qi ne l’avront atendu
 «Ne gardé son comandamant
 «Sera rendue durement
 «A toz la merite rendue
790«De l’ovre q’el avront tenue.»
 
 Deus!, seignor, por quoi n’i pensez
 Qi en si poi d’ore (vos) pasez?
 Bien savez qe l’en doit morir
 E soz zele tere pourir;
795Ja ni vaudra sens ni savoir
 Ne riens qe vos possiez avoir.
 Toz nos convendra trespaser;
 Por cel pas nos convaint passer,
 Ne ja nïent ne porterons
800De tot l’avoir qe nos avons,
 Vair ne gris ne or ne argent,
 Ainz serons vestu solement
 D’une stamine o d’um celice.
 Qe nos vaudront li edifice,
805Les granz sales ne li palais
 Qe nos n’i entrerons ja mais!
 
 Ge ne vos ai encor toz dit
 Zo qe je trovay en escrit,
 C’un home de reli[gi]on
810Vit une mult grant vision,
 Qe il estoit u jugement
 Venu si come l’autre gent.
 Qant tuit furent resusité,
 Ausi cum je vos ai conté,
815Si paroit estre ensue fors
 Devant tot une arme d’un cors,
 E disoit molt ireement
 Au cors, oiant tote la gent:
 «Hai, cors, par toi son ge perdue!
820«Tu m’as occisse e confundue,
 «Car cant je fui dedenz toi mise
 «G(e) estoi[e] nete en tote guise
 «E munde e nete de peciez,
 «Mais tu estoie[s] enteciez
825«De ciel pecié original
 «E de mortaus e de carnal.
 «[E] pois qe tu ais renoié
 «Le malegne, e fus batïé,
 «E qe tu fus a Deu rendu,
830«Tu sas cum tu as atendu
 «La foi qe tu li prometis:
 «Onqes purement ne feïs
 «Coses qe tu duüses faire.
 «Je ne te poroie retraire
835«Les ordures qe tant ais fates,
 «Mais ja te seront bien retreites
 «Qant tu [en] devras raison rendre.
 «Comant te poras tu defendre
 «Des malices e des ordures
840«Qe tu ai[s] fait(es), e des ordures?
 «En glotonie e en luxur(i)e
 «La metis t’atente e ta cure,
 «Plein [e] d’orgoil e d’avarice;
 «Ge ne sai onqes mauvès vice.
845«Ne miracle qe l’en te die
 «De Deu ne de sante Marie
 «Ne te poet honc in cuer entrer.
 «N’est nus qi te peüst mostrer
 «Aucun bien qe tu mes feïsses
850«Ne qe tu en ovre meïsses;
 «Avouterre, boire e mangier
 «Fo totevoges ton mestier.
 «Mervelle est q’il ne te recorde
 «Con ta vie fo laida e orde,
855«Qe si m’as mortë e destruite
 «Et en penes d’enfer conduite.
 «Or ne say qi je poisse faire
 «Ne a qel fin je posse traire;
 «Ne vivre ne pois ne morir,
860«Ne de toy ne me pois partir.
 «Hai, Deus! Por qoi me faïs nestre?
 «Meiz me venisse nïent estre
 «Qe tu m’auves[es] onqes faite,
 «Qi tante passion ai tra(h)ite
865«E sostenu tote ma vie.
 «]e n’ai fors de la mort envie;
 «Ne vivre ne morir ne pois,
 «Ne consolation ne trois
 «Fors tant de retorner a toi;
870«Ne pois autre, ce poisse moy.
 «Ensenble serons tormenté,
 «Qui tant avons ensemble esté.»
 Pois [si] s’en est torne[e] au cors
 Dont elle estoit ensue fors.
875Maitenant son venu li angles
 O le Seignor, e li archaigeles,
 Qi vendront tuit au jugement,
 Se le scriture ne nos ment,
 Qe ja un n’en i remandra.
880Juste e pecheor y vendra.
 
 Or vos conteray [je] breument
 Cum se fera le jugement,
 Mes je ne voil en escrit metre
 Fors ce qe j’ai trové en letre
885Et en [e]scritures escrit.
 Mes si sanble qe il en vit
 Un saint en une vision,
 Ne say se ce fu voir o non:
 Qant tuit seront resuscité,
890Si come je vos ay conté,
 E li Sires sera venu
 E li angele(s) o lui descendu,
 Lor me semble qe cil sainz die
 Qe ma dame sante Marie
895Sera o le Seignor venue
 [E] o les angeles dexendue.
 Nus n’iert qi posse de paor
 Regarder envers le Seignor,
 E li pecheor trembleront
900De la paor qe il avront;
 Ne savront qe il poissent faire
 Ne a qel fin il poissent traire.
 Vers la dame regarderont,
 Ha autes vois si crieront:
905«Hoi, ma dame sainte Marie,
 «Dame, or ne nos oblie mie!
 «Roïne de misericorde,
 «So toi plaist, de nos te recorde,
 «Por ta pieté proie por nos,
910«Qi en sumes si beisognos.
 «Dame, roïne gloriose,
 «Qi fos sempre bien eürose,
 «Pleine de peicié e d’amor,
 «Proie por nos Noistre Seignor
915«Q’il ne nos rende cainge mie
 «De la nostre mauvèse vie.»
 La dame, qant ella entendra
 Le cri, pecié l’en prend[e]ra,
 Car molt est douce por entendre
920Ceus qi a lei se voillent prendre.
 Pleine de picié e d’amor
 Regardera vers le Seignor
 E [li] dira molt doucement:
 «Sire, je vein seürement
925«A toi si cume a mon seignor
 «E mon pere e mon criator;
 «Tu es [e] mon fil e mon peire,
 «E je sui ta fille e ta meire.
 «Por ce sui devant toi venue
930«Qe j(e) en sui destroite e tenue
 «De proier toy devotement
 «De ceus qi a cest jujement
 «Sont asemblé devant toy (i)ci:
 «Ge te proi q’en azes merci.»
935Le Seignor respondra breument:
 «Belle mere, j(e) ai doucement
 «La vostre proiere entendue,
 «Mes ja lor sera ci rendue
 «Segont lor ovres la merite,
940«Car j(e) ai tote lor vie escrite.»
 Une bosine sonera
 Maintenant, qi asenblera
 
 Ceus qi seront resusité
 Seront [tres]tot representé
945Ensenble devant le Seignor.
 N’est nus qi sace la paor
 Reconter qe çascuns avra.
 Ja nus donqes ne se savra
 Conseiler qe il poissent faire
950Ne [a] qel ceus il poissent traire.
 Le Seignor iert si autement
 En l’air, voiant tote la gent,
 Adonqes n’i sera celui
 Qi onse regarder vers lui.
955Sus en sa maiesté sera
 E doucement regardera.
 Por noient li demanderont
 Merci nus hom qi la seront;
 Segont ce qe zascuns avra
960Feit en sa vie, recevra.
 Notre Sire meïsme dit,
 Qi sainz Mich(a)el mis[t] en escrit,
 Qe dit, qant le Seignor vendra
 O ses angles, qe il sera
965El seigle de sa maiesté:
 Si cum[e] je vos ai conté,
 Ja n’iert nus qi l’ost regarder
 Ne une parole parler.
 Adonqes fera le Seignor
970Si come fet lo boin pastor
 Qi sues oëles depart:
 Les boines met a une part,
 Les autres fet ester ensenble;
 [En]si fera il, ce me senble:
975Toz les boin(e)s metra a la destre
 E les mauvès a la senestre.
 
 Donqes lor dira saint Mich(a)el,
 Qi sera dexendu dou ciel
 (La sera cilla compagnie
980Deus bons e de[s] mauvès partie):
 «Or veut Deus rendre so loger
 «Segont ses ovres a l’ovrier.
 «Entendez ze che vos dira
 «Qil qe pas ne vos mentira,
985«Qi por vos fu pris e lïez
 «E batuz e crucifïez.
 «Les comandemenz de la loy
 «E les articles de la foy
 «Qi vos avoit l’ameistrement mostré (sic)
990«Vos fist enseigner e mostrer;
 «Ne se poit nus de lui blaimer,
 «De ce vos sai bien dir lo ver.
 «E totesvoi(e)s oÿ aviez
 «Qi ze qe vos ne savïez
995«En l’eglise vos enseignogent;
 «Doucement vos amaistr[oi]ogent
 «La loy de le glise a tenir,
 «E qe vos dovïez venir
 «A la fin ci au jujement
1000«Vos enseignoient ensement.
 «Cil qi l’avro(ie)nt bien atendu,
 «Maintenant lor sera rendu;
 «E qi avront fet autrement
 «Poront estre gram e dolent.
1005«Ja orez la sentenze dire
 «A celui qi de toz est sire;
 «Nus ne poet encontre venir,
 «A toz la convendra tenir».
 Tels asenble[e] ne fu unqes
1010Veüe, cum la sera donqes.
 E saciez qe tuit trembleront
 De la paor qe il avront.
 Le Seignor rendra lor la croiz
 E criera a autes voiz:
1015«V(e)ez ci la croiz o ge fu mis
 «Por traire d’enfer mes amis.
 «Veez [ci] les mainz e les piez
 «Per o ge fui crucifïez.
 «V(e)ez les plaies don ge mori,
1020«V(e)ez (vos) come Longinz me feri.
 «Por vos tra(h)ire en sauvation
 «Sofri je ceste passion,
 «Por vos qi voluntiers m’oïstes
 «E mon comandement feïstes,
1025«Qi avez ma loy mantenue
 «E ma dotrine retenue,
 «E sostenu peine e torment
 «Avez por m’amor ensement
 «E por moy jeuné e veillé,
1030«Et [en] mainte part travaillé
 «Vos estes par la moie amor.
 «Mes or sera venu le jor
 «C’a cent dobles vos iert rendu.
 «Lonjement avez atendu,
1035«Por ce vos ai [j]e mis a destre
 «Qe vos devez tot ensenble estre
 «E[n] la joia de paradis
 «Qe mon peire [vos] ha promis,
 «Des q’il vos fist e vos cria,
1040«E la beinicion vos ha
 «Promis, e qe vos bien avrez.
 «Vene[z] avant si recevez
 «La joie qe il vos promist,
 «Qant il vos cria e vos fist.
1045«Qant j’oi faim, vos me saolastes,
 «E qant j’oi sei, vos m’abevrastes,
 «E l’ostel, qant je ne l’avoie,
 «Me donastes, se le voloie;
 «Si [j]e fui nui, vos me donastes
1050«Vestiment, e me vesitastes
 «En la prison, qant je i ere.
 «Deus omnipotent, li meiz peire,
 «Veut q’ore aiez sauvation
 «Segont vos ovres e pardon.»
1055Lors diront tuit a une voiz:
 «Sire, bien savons q’en la croiz
 «Sostenis mort e passion
 «Por nos traire a redemption.
 «Nos n’avos mie deservi
1060«Ce qe tu nos promeiz ici,
 «Mes bien veons q’il te recorde
 «De nos par ta misericorde.
 «Beus Sire, o te passime[s] nos
 «E t’abevrames, di l(e) a nos?
1065«Qant vestimes te e calzames,
 «Et en qel leu te herberjames?
 «Biau Sire, o fus tu en prison
 «La o nos te visi[ti]on?
 «Nos fumes senpres neglegent
1070«De fere ton comandament,
 «Ne onqes [nul] bien ne feïmes,
 «For tant qi la loy mantenimes.»
 
 Li Seignor respondra briement:
 «Vos m’avez demandé coment
1075«Vos me vestistes e calçastes
 «E boire e mangier me donastes
 «Et en vestre ostel me ten(e)istes,
 «E qant ce fu qe vos venistes
 «A moy, qe je fui en prison.
1080«Je vos en rendrai bien rason:
 «Cho qe vos feïstes por moy
 «As povres, feïstes a moy,
 «Qe vos sera gueredoné
 «Ce qe vos lor avez doné.»
1085Lor sera l’angel saint Mich(a)el
 Toz mis en la gloire dou ciel;
 N’est nus qi la vos saze dire
 Ne qi la vos poisse descrire.
 As autres dira ensement:
1090«Alez, maleoit, el torment
 «D’enfer qe vos ai apresté,
 «O vos serez mais tormenté.»
 E pois dira a Lucifer:
 «Va t’en, maleïz, en enfer,
1095«E li ton angles tot o toy;
 «Ne venez vos mas devant moy.
 «Alez tuit el vostre torment,
 «Menez ceus o vos ensement;
 «Li plus pech(e)or e plus mauvès
1100«Avront lor peine des or mes.»
 Maitenant en meïsme l’ore
 Hiront in infer sanz demore
 E sofriront tel passion,
 N’est hom el segle se Deus non
1105Qi [en] peüst la moité dire
 Ne qil seüst onqes escrire.
 
 Ainz ce le jujement soit fait,
 Si come l(e) istoire [re]trait
 E sainz Geromes le(s) vos dit
1110Et reconte en un son escrit
 Qe li ciels e la tera ardra,
 Ja nulle rien ne remandra
 Qi tot n’arde pleneirement.
 Ainz qe soit fait le jujement,
1115E ciel e tere tot ardront.
 Mes li dui ciel qe desus sunt
 Ne sentiront de cel’ardure.
 Nos trovons bien en escriture
 Q’il sont troy ciel. Li dui qi sont
1120Plus aut lasus, onqes [n’]ardront;
 L’autre ciel e la tere ardra.
 Jus en abis en descendra
 Li feus qe devra tot ardoir;
 Ja ni pora rien remanoir
1125Qi ne bru[ï]se e arde ensenble.
 Ansi sera donc, ce me senble,
 Qe Deus fera li ciel novel(o),
 Et li fera diz tant plus bel(lo)
 Qi n’est ore, e la tere avra
1130Diz beleces plus q’ele n’a;
 Ansi iert toz li mund novels
 E sera lors diz tant plus bel
 Qi n’est or(e e). Li solei avra
 Diz clartez plus qe il nen a.
1135Ansi sera la tere lore
 Molt plus belle q’e[le] n’est (l)ore,
 E li cels sera molt [plus] bels,
 Ca[r] il sera fat tut novels;
 Et al solei sera rendue
1140La clartez q’il [n’]eüst perdue
 S’Adam n’eüst fait le pecé(z)
 Dont nos sumes tuit entencé(z).
 E li diables nin enseront
 Jamès d’enfer, o il seront
1145Tormenté pardurablement;
 E li pechaor ensement
 Seront autresi tormenté
 El feu qi lor est apresté.
 Segont ce qe çascuns avra
1150Fait en sa vie, recevra:
 Lors avront si grant resplendor
 Li saint, onqes no l’oit grignor
 Li soleils qi luist en esté,
 Come zascuns avra clarté.
1155Ja n’avront mes tentation
 Ne volunté se de bien non;
 Ne de boire ne de manzier
 Ne lor sera ja mes mester.
 N’est nus hom qi poisse savoir
1160La joie q’il devront avoir,
 Ne ja n’est nus qil seuse dire;
 Por ce ne li voil nient escrire.
 Bien di(en)t encor[e] l’estcriture
 Tel çose qe je ne met cure
1165A reconter, qe tel seroient
 Qe ja entendre nel poroient;
 Mes co che vos poëz entendre
 E [o] poëz grant bien aprendre
 Et qe j(e) ai t[r]ové en escrit
1170Vos ai conté breumant e dit.
 E vos qi entendu l’avez,
 Huimès cui [j]e qe vos savez
 Qels merveiles devron ve(o)ïr,
 Qant li segles devra finir.
1175Or nos devons apar(a)eller
 E de jor e de noit veiller
 En ovres de misericorde,
 Qe Nostre Seignor se recorde
 De nos (a vos) au jor deu jujement
1180Et de nos (s)ovres ensement.
 Car saciez q’il nos jujera
 Segont ce q’il nos trovera.
 
 Deus!, qi font li ciers e li preste,
 Qi sevent qe il doient estre
1185Iluec au jor del jujement
 A respondre destroitement
 Des provendes q’il ont eües,
 Coment il [les] ont despendues;
 Q(e) il (n)en devoient (fors) solement
1190Avoir vië e vestiment,
 Et il ont les granz vesteüres
 E les rices cevaucheüres,
 Et sont fort . . . . . . . vermeil.
 Qi(l) veroit le lor aparail
1195De granz deliz, de guarniment,
 Ja ne cuideroit autrement,
 Qi les veroit apar(a)eiler,
 Mes q’il deüst prendre moiller.
 Ja ne se poront il rescondre,
1200Ainz lor ert besoing de respondre
 Des ovres q[e] il avront faites,
 Et des armes q’il avront tra(h)ites
 El feu d’enfer, o il seront
 Toz jor mes, ja n’en ist[e]ront.
1205Cuidez vos q[e] il aiçent cure
 D’evangile ne de scriture?
 Ja el cuer ne li entrera,
 Ne ja mes de l’arme n’avra
 Paor, por rien qe l’en [li] die,
1210Ainz atorne tot a folie
 E fet gab(e)s e derisions,
 Se il ot predications.
 Si les a Damedés jujez
 E adorbez por lor pecez.
 
 Explicit liber de Antecrist[o]. A[c]tum est hoc [anno] m°. .CC.LI. die Jovis [post?] festum sancti Thome(i) apostoli super carcer Polorum in contrata de Monteculis de Verona.