Aldobrandino da Siena, Régime du corps, metà XIII sec.
Le régime du corps de maître Aldebrandin de Sienne. Texte français du XIII^{e} siècle, publié pour la première fois d’après les manuscrits de la Bibliothèque Nationale et de la Bibliothèque de l’Arsenal par Louis Landouzy et Roger Pépin, Paris, Champion, 1911.
Edizione digitalizzata a cura di Serena Modena
Marcatura digitale a cura di Luigi Tessarolo
Permalink:
XXV. POR COI IL FAIT BON USER LE VOMIR
[1] Vomirs, si com dist Avicennes, est espedaus medecine por purgier l'estomach des malvaises humeurs, et le tieste, et apriès tot le cors; et pour chou, qui <le> fait selonc ce k'il doit si garde le santé du cors et aide le vertu de l'estomach à cuire le viande, por ce k'il espurge les malvaises humeurs ki à l'estomach sont contraires, et aliegent le tieste, et fait boine veue, et rent le talent de mengier à chiaus qui ont abhomination, et est boine medecine || à meselerie et au mal saint Leu, se li racine du mal vient de le forciele, et au paralitike, et à chiaus ki tranblent, et à goutes de hankes, de genous et des piès, et d'ytropisie, et à totes longes maladies.
[2] Mais se li vomirs est fais outre mesure, il deseche le cors et fait mal au fie et au poumon, il afoiblist l'estomach, le veue, et fait mal au pis et les vainne créver ki sont ou poumon, et por ce, fait devenir l'oume tesike, et acroist totes les maladies de le tieste qui ne vienent des autres menbres, et autres maladies assés.
[3] Et por ce, vous dirai comment on le doit faire. Car, si com dist Rasis et Ypocras, por le santé garder, doit li hom <vomir> .ij. fois le mois l'un jor apriès l'autre, por espurgier le secont jor ce ki remanra du premier. [4] Et convient, ki faire le veut, qu'il mengue moult .ij. fois le jor et boinnes diverses viandes, car s'il n'en mengue ke une, li estomas le retient plus que les diverses, et convient qu'eles soient boinnes miex que malvaises.
[5] Et quant il doit vomir, si se doit mouvoir por ce que li mou||voirs fait plus tost rendre que li reposers. [6] Et convient qu'il ait coton sor les iex, et puis soit bendés jusk'à tant k'il ara vomi; et por bien vomir, si prenge .i. plume ointe d'oile d'olive; et doit prendre de ces coses devant le vomir, car c'est chou ki ligierement le fait, si com eruke, rafle, semence d'airaces; calamenton vert, oignons, porions, ewe d'orge à tot se lie, miel, vin dous, et nois mengier en miel, et melons et cocombres, et catapuce, et elebre.
[7] Et ki boit elebre, por ce k'il fait forment vomir, si le doit on boire à jeun, apriès ce que .ij. eures du jor sont passees, s'il n'i a cose ki soit contraire.
[8] Et s'il avient que li medecine oevre soudainnement et fort, lors se doit reposer, et flairir coses de boin flair, et froter les paumes et les piès, et boire .i. pau de vin aigre, et mengier coins à .i. pau de mastic por paour ke li vomirs ne deviegne trop fors, car s'il est trop fors, qu'il donne angousse, et k'i<l> fait les iex issir fors et les fait rougir, et || fait suer, et amortir le vois, en tel sueur a peril de mort.
[9] Mais li vomirs est boins dont on se sent plus legier et ki ne fait mie alener angoisseusement, et li drois tans c'on le doit faire si est en esté, et le doit on faire à miedi. [10] Apriès çou c'on a vomi, si doit on laver se bouce d'ewe et de vin aigre, et boire .i. pau de vin de puns de gemate à mastic, et convient qu'il ne manguce ne ne boive tant k'il soit reposés boinne eure.
[11] Et se puet baignier, mais qu'il ne demourt gaires, et quant mengier li convient, si mangut boines viandes et legieres et ki se cuisent legierement. [12] Et ne convient mie vomir apriès sainnier se .iij. jor ne sont passé.
[13] Et du vomir se doivent garder cil ki ont le pis estroit, et ki malvaisement alainnent, et ki legierement rachent le sanc, et qui ont le col graille, et ki ont l'estomach foible, et tot cil qui ne l'ont usé, et ki sont moult cras, car li purgiers par desous leur vaut miex, et les femmes ençaintes.
[14] Et se ce avient que li vomirs soit || outrageus et qu'il ait grant doleur ou ventrail, si vaut à metre deseure drapiaus molliés en ewe caude, et s'il a grand doleur en le forciele, si met on .i. venteuse sans sainnier, et oigne l'estomac par dehors d'o<i>le violat; et s'il a senglout, si doit estiernuer et boire .i. pau d'ewe caude por le vomir estankier, et se doit efforcier de dormir, et loiier les bras et les ganbes, et conforter l'estomach d'enplaistre, et boire jus de pourcelainne et bolarmenike, et faire autres cures que li auteur aprendent.