Aldobrandino da Siena, Régime du corps, metà XIII sec.
Le régime du corps de maître Aldebrandin de Sienne. Texte français du XIII^{e} siècle, publié pour la première fois d’après les manuscrits de la Bibliothèque Nationale et de la Bibliothèque de l’Arsenal par Louis Landouzy et Roger Pépin, Paris, Champion, 1911.
Edizione digitalizzata a cura di Serena Modena
Marcatura digitale a cura di Luigi Tessarolo
Permalink:
X. CAPITELES DE VENTOUSER
[1] Ventousers espurge de sanc delié ki est es vainnes petites || entre cuir et char, plus que ne fait li sainnie. [2] Et por ce, ne se doit mie ventouser cil ki a le sanc gros, s'il ne se baigne tot premerainement, et apriès ce qu'il sera baigniés une eure, si se face ventoser. [3] Chil ki ont le sanc delié ne couvient mie baignier et por ce ke venteuses oevrent diversement ou cors de l'homme selonc le diversité[s] des lius où eles sont asises, si vous dirons qu'eles font.
[4] Li tans, li lius de ventouser si est quant li lune est plainne et enmi le mois, car si com aucunes gens dient, li menbre sont lors plus plain des humeurs. [5] Li eure à coi on se doit ventouser si est à tierce, ou entre tierce et prime.
[6] Et sachiés que les venteuses ki sont mises ou soumeçon du chief, si com dient maint philosophe, valent à chiaus qui devienent fol par malvaise cierveille et auvertin, et garde avenir cainnes. [7] Mais à ce ventouser doit on bien prendre garde, car se li venteuse est mise desous le hateriel, Avicennes dist qu'eles destruisent l'entendement de l'hom, et aucunes gens font venir cainnes plus tost, et font l'omme || devenir oubliels à tous jors, males pensees et autres maladies assés. [8] Mais eles font bien à toutes les maladies ki vienent as ieux et à le doleur et à le pesance qui vient as sourciux.
[9] Les venteuses c'on met sor le caon de col si font bien à le doleur des espaules, et as doleurs de le gorge et à tous les menbres du visage; et font bien à chiaus cui li tieste crolle. [10] Les venteuses ki sont mises entre .ij. espaules font bien à chiaus ki racent le sanc par tous, et à totes les maladies du pis, mais eles afoiblissent l'estomach et font le cuer doloir.
[11] Les venteuses qui sont mises desous le menton espurgent les dens et les enchives ki sainnent volentiers, et tote le gorge, et le tieste, et les joues. [12] Les venteuses des keutes font bien as doleurs qui vienent ou gros du bras et traient les humeurs au keuste.
[13] Les venteuses qui sont mises par desous les rains valent as apostumes ki vienent es cuisses, et à roigne, et as doleurs des piès, et amorroides, et as fis, et à ventosité ki avient <ou> poinil || et au matris.
[14] Les venteuses c'on met as cuisses par dedens valent as apostumes ki vienent as couilles et as plaies des ganbes et des cuisses. [15] Les venteuses ki sont mises par dehors les cuisses valent as maladies du fondement, si com apostumes et autres maladies ki vienent as niers. [16] Les venteuses c'on met ou cras de le ganbe si wident moult et valent as doleurs de la matris, des rains, et de le vesie ki sont de lonc tans avenues, et font venir les privees maladies des femmes quant eles l'ont <perdues> et valent as apostumes qui puent venir cele part.
[17] Les venteuses c'on met deseure les ainnes wident le sanc de trestout le cors, et aliegent tot le cors, et valent as maladies des estatures ki sont dedens le cors et puent avenir.
[18] Les venteuses c'on met desous les chevilles valent as doleurs des genous et des piès, et des privees maladies des femmes.
[19] Ches venteuses ke nous vous avons noumees sans sainnier et à sainnier valent as maladies que nous vous avons dit desus, mais ces sainnies furent trovees por .iij. coses qu'eles font. [20] La premiere est por çou c'on puist cascun menbre widier || par lui, ki mestier en a; li seconde, qu'eles gardent les esperis et le caleur naturel ke il ne wident; li tierce si est qu'il n'<i> a pas peril à widier par venteuses quels menbres que ce soit, et tant ke li hom se vieut plus widier, tant couvient que les plaies soient plus parfondes.
[21] Les venteuses c'on met sans sainnier, on les met por .vi. coses ke nous vous dirons.
[22] Li premiere est quant on doit traire d'une part humeurs à une autre, si k'aucunes fois met on les venteuses desous les mamieles por restraindre <les privees maladies des femmes> qui trop lor abonde.
[23] Li seconde est de traire fors l'apostume ki sera trop repuse en parfont par le medecine c'on metera deseure.
[24] Li tierce est por retraire la matere de l'apostume, du menbre principal au plus vil.
[25] Li quarte est por escaufer les menbres por le sanc qu'eles atraient, et por le ventosité destruire.
[26] La quinte est por retraire les menbres à lor propre liu, si com de retraire les bouiaus qui à maintes gens avalent.
[27] Li siste si est por les doleurs de flans et du bonnent et du ventrail, et de la matris ki vient par ventosité, oster.
[28] Et sachiés k'il fait boin prendre garde ke li ventosités si tient || c'on le puist oster, por ce ke quant ele se tient trop, et por legierement oster, si prendés .i. drapiel ou une espurge, si les molliés en ewe tieve et molliés entor, et quant li lius sera oins où li ventosités sera, n'estuet mie targier à metre les venteuses sus, et à le premiere fois c'on le metra soit legiere, et li autre plus fors, et ensi apriès tant qu'ele soit bien espurgie.
[29] Et couvient à ciaus ki sont ventousé qu'il se reposent longement, et apriès manguent tel viande que lor nature amera miex. [30] Et convient ke jovene enfant s'il ont .[x]iij. ans passé ne soient mie ventousé se grans mestiers ne leur fait faire.