RIALFrI

Aldobrandino da Siena, Régime du corps, metà XIII sec.

Le régime du corps de maître Aldebrandin de Sienne. Texte français du XIII^{e} siècle, publié pour la première fois d’après les manuscrits de la Bibliothèque Nationale et de la Bibliothèque de l’Arsenal par Louis Landouzy et Roger Pépin, Paris, Champion, 1911.

Edizione digitalizzata a cura di Serena Modena

Marcatura digitale a cura di Luigi Tessarolo

Permalink:

 

 

II. DES IEX, COMMENT ON LES DOIT GARDER

[1] Or, convient ke nous vous aprendons des ieux comment on les doit garder. [2] Car, jasoit che que [li] sans les ieux ne puet nus hom vivre sainnement, si vous convient savoir comment on les doit garder, por le biauté du cors garder et maintenir et por cho que par le veir eskive on maintes coses qui porroient le cors anientir, car, si com dist Avicennes, li oel furent mis ens el plus haut liu du cors por miex veir les coses qui le cors porroient gre||ver, et por leur noblece, leur donna nature assés de couvertures, si com sourciels, paupieres, et ce leur donna por garder à eskiwe<r> ce qui nuire lor porroit.

[3] Sachiés dont qui weut le santé des ieux garder, si li estuet garder de poure, de fumee, de vent, de solel en esté quant il fait trop caut, et de regarder coses qui sont de trop grant clarté, car c'est .i. des coses ki plus taut et destrait le veue, et por ce, dist li philosophes que trop grant clartés taut le veue, et li trop grans sons taut l'oiir.

[4] Et ne fait mie seulement mal li clartés au regarder, mais totes coses k'on regarde longement sans departir, especialment petites coses, si com de regarder en livres qui sont de menues lettres, et autres coses dont li veue empire. [5] Mais li trop plourers, et li trop dormirs, et li trop villiers, especiaument li dormirs k'on <fait> maintenant k'on a mengié, et li ongiers le femme grieve sour totes coses, et ce poés veir en ceus qui trop l'ont fait, car il [l]ont les ieux grevés sor tos les autres menbre.

[6] Et encore, se fait boin || garder de totes [autres] viandes et de buvrages gros dont fumees se lievent grosses et aguës, si com sont porrion, oignons, aus, olives, meures douces, fiens grec, cost, lentilles et basilicum qui especialment taut et apetice la veue, et totes coses trop salees et aguës, et devenir yvres, et user le vomir, jasoit ce que li vomirs face bien et espurge l'estomac des mauvaises humeurs dont fumees se porroient lever et grever le veue, mais il fait mal de ce qu'il remuet les humeurs de le tieste et les fait venir as ieux; et por plus briefment parler, totes coses qui raemplissent et wuident trop le tieste grievent à le veue.

[7] Apriès ces enseignemens, si vous aprenderons esperimens qu'il vous convient user por le veue garder et por eskiwer les maladies. [8] Sachiés .i. esperimens por le veue escla<r>cir et enforcier: si est bouter le tieste en ewe clere et froide et ouvrir les ieux dedens, et user d'ewe de fenoul faite à maniere de ewe rose, fait moult de bien à le tieste meisme.

[9] Encore, prendre tuschie ki soit faite en poure || delie destempree de calament, et apriès coulee deliement, mais qu'ele i soit demouree .i. jor, et metre as ieux, che garde mervelleusement le veue et ne laisse nule humeur venir ki grievece le veue.

[10] Encore, prendre le jus d'une pume gernate douce et le jus d'une autre qui soit aigre, et soient mises en .ij. phioletes cascuns par lui et soient bien estoupees et les laist on demourer .xv. jors, si en doit on oster le cler par deseure par lui, et le gros gieter, et puis faire ceste cose ki soit faite d'aloes, de poivre noir[e] et de poivre lonc, et de sel ermoniac, de cascum .i. drame, et soient deliement broié et destempree de jus de pumes, ingaument, que dit vous avons, et les faites coler et user; et de tant que ceste medecine sera plus viès, tant vaura ele miex, et ceste medecine est de mervelleuse nature por le veue espurgier, si com dist Rasis.

[11] Encore, prendés antimonum et tuschie, et les faites laver en ewe de pluie, mais que vous prendés antimonum .x. drames, || et de tuschie et de camea aurea lavee, de cascun .vi. drames, et d'une piere ki est samblans à or .iiij. drames, et petites perles qui ne soient mie pierçies et coral, de cascun .i. drame, et foli ind[a]ici et safran oriental, de cascun .i. drame, et de canfre le tierc d'une drame, et de musee le sietime partie d'une drame, et en faites pourre, et le destemprés en ewe de pluie et le laissiés .iij. a jors demourer, et apriès, le coulés, et le soir, quant vous alés couchier; le metés as ieus, et au matin, les lavés d'ewe de fenoul; et ce fait boin user à tous chiaus qui welent les maladies des ieus eskiwer.

 

 

 

 

 

 


Notice: Undefined index: query in /home/rialfri/public_html/rialfriPHP/application/controllers/TestoController.php on line 44