Aldobrandino da Siena, Régime du corps, metà XIII sec.
Le régime du corps de maître Aldebrandin de Sienne. Texte français du XIII^{e} siècle, publié pour la première fois d’après les manuscrits de la Bibliothèque Nationale et de la Bibliothèque de l’Arsenal par Louis Landouzy et Roger Pépin, Paris, Champion, 1911.
Edizione digitalizzata a cura di Serena Modena
Marcatura digitale a cura di Luigi Tessarolo
Permalink:
XXXI. COMMENT ON DOIT GARDER L'ENFANT QUANT IL EST NÉS
[1] Après ce ke li feme sera delivree de son enfant, si vous estuet savoir comment vous devés l'enfant garder.
[2] Sachiés que si tost ke li enfes est nés, il le convient envoleper en roses broié, mellees en sel delié, et li doit on faire trenchier le hautin au lonc de .iiij. paus, et metre par deseure pourre de sanc de dragon, et de sarcacol, et de coumin, de mirre, et .i. drapel de lin moullié en oile d'olive, et c'est li ensegnemens de maint philosophe.
[3] Mais il est plus seür cose de prendre .i. fil de lainne retors et loier sor le boutine, et apriès metre desus drapiaus molliés en aile, et laissier jusques à .iiij. jors, et lors cara, et quant il sera caüs, si vous devés haster de metre sus du sel de lié mellé à pourre delie de cast, ou de sornac, ou de fien grec, ou d'origano, et de ce poés saler tot le cors, fors le nés et le bouce, pour le boutine et pour tot le cors escaufer et endurcir, por ce que si tost que li enfes sera nés tous li cors sera || tenres et deliés, si sent legierement cases caudes et froides apriès, ki trop legierement li grievent et porroient amortir se naturel forme et cangier; et le puet on plus d'une fois saler se mestiers est, especiaument à chiaus qui assés aront de superfluités.
[4] Apriès, le doit on laver, et doit li nourrice ses oreilles et ses narines destouper, et garder qu'ele ait ses ongles rongies qu'ele ne puist l'enfant grever, et mete as iex .i. pau d'oile d'olive; apriès le doit laver, et le petit doit dedens le fondement metre tot belement et ouvrir, por miux les superfluités espurgier, et se vesie espraindre belement, por miex oriner; et tant coin on puet de froit garder.
[5] Et quant ce sara ke le vaura loier, si doit les menbres souef couder, [et estendre, et drecier] et metre à point à douner li bele fourme, car c'est legiere cose à faire à sage nourrice; car tot ausi comme li cire quant ele est mole prent tel forme c'on li veut douner, ensi li enfant prendent tel four||me ke leur norrice leur doune; et por ce, sachiés ke biautés et laidure à avoir tient à[a] grant partie as nourices.
[6] Et quant il ara loiiés les bras et les mains envers les genous, et le tieste legierement loié et couverte, si le laise dormir en biercuel, mais qu'il ne soit plains de coses dures et aspres, mais de soués ki le gardent du froit et ne li doignent mie trop grant caleur; et gardés ke li teste soit plus haute que li cors, et dorme droit, si que li cors ne penge de l'une part et li teste d'autre, ne nus des autres menbres. [7] Et li maisons où il dormira soit oscure et ne mie trop, car li grans clartés li porroit trop grever à le veue.
[8] Quant il ara asés dormi, si le doit on laver, car c'est se droite eure, et puet ce faire .ij. fois ou .iij. le jor, et se c'est en esté, qu'il face caut, si face l'ewe || .i. pau tieve, et se c'est en yver, si soit plus caude; et au baignier, le gart ke liewe ne li entre es orelles, et le doit prendre par le main diestre, et esten||dre par deseure sen pis à le senestre, et le senestre vers le destre, et les piès et les gambes ploiier legierement par deriere le teste, por les gointures des genous faire plus legieres et mouvoir, et ensi doit on faire des autres jointures et movoir por estre plus legieres. [9] Et quant il sera lavés, si le doit essuer de drapiaus sès et souès et remetre dormir, et faire gesir premierement sor sen ventre et puis seur le dos. [10] En ceste maniere doit on l'enfant garder quant li femme s'en delivre.
[11] Or vous dira<i> en quel maniere le devés aleter. [12] Sachiés que li lais que on li doit douner et cil ki miex li vaut si est cil de le mere, por ce ke de celi meisme dedens le ventre de le mere est nourris, car natureument puis qu'il est hors du ventre revient li lais as mamieles.
[13] Et doit avoir asé d'iestre alaitié[r] .ij. fois ou .iij. le jour, car c'est assés, et le doit on pau faire au commencement, et vauroit miex c'on li mesist devant l'alaitier .i. pau de miel en le bouce, et convient espraindre le mamele et laissier aler avant, et puis apriès le poés alaitier, et ne convient mie tant alaitier qu'il soit trop estendus, mais qu'il se repose tot belement apriès l'alaitier, tant que li lais soit avalés, et apriès doit on le biercuel doucement mener.
[14] Mais, por çou que les meires ne puent mie tous jors nourir leur enfans, ains leur convient avoir nourices, si vous aprenderons queles nourices eles doivent avoir. [15] Si estuet ces coses garder. [16] Il convient garder l'aage, se forme, se coustume, ses mameles, s'ele a boin lait, et le tans qu'ele a eu enfant, se c'est loing ou priès, et ki trovera ces coses boines selonc ce que nous vous dirons si les fait boin prendre.
[17] Premierement vous dirons de l'aage. [18] Li femme qui l'enfant norrist doit avoir aage de .xxv. ans, car c'est li ages où li caleurs naturex est plus fors por boinnes humeurs engenrer. [19] Vous devés regarder le femme qu'ele soit samblans || à le mere tant com ele puet plus, et k'ele ait boinne couleur meslee de rouge en blanc, et qu'ele ait le col gros et fort et le pis large et le car dure, et ne soit mie trop crasse ne trop magre, et soit sainne tant c'on porra plus trover, car les maladives norrices tuent ains droite eure les enfans.
[20] Des coustumes, doit on garder s'ele est bien entechie, ne ne convient qu'ele soit ireuse, ne triste, ne paoureuse, ne sote, car ces coses remuent les complexions as enfans, et les fait devenir sos et mal acoustumés, et por ce, li philosophe aprendent ancienement à lors seignours qu'il fesissent nourir lor enfans à sages nourices et bien acoustumees, por ce ke, par le malvaisté de lor nourrices ne peussent lor noble forme cangier.
[21] Le forme des mamieles doit on garder, et convient qu'eles soient duretes et ne mie trop moles, ne ne soient trop grans ne trop petites, car trop grans mamieles font les enfans camus devenir quant par deseur ||le nés le metent.
[22] Le quantité et le nature de lait doit on garder, car li lais doit estre bians, ne trop clers, ne trop espés, ne vers, ne rouges, ne noirs, et convient que li flaireurs ne soit mie trop forte et li saveurs ne soit trop grosse ne trop amere, ne salee, mais douce; et por conoistre s'il est trop gros ou trop deliés, si en prendés une goute et le metés sour l'ongle, et s'il chiet sans l'ongle removoir, il est trop clers; et s'il ne chiet por l'ongle tourner, il est trop espès. [23] Or, prendés dont qu'il ne soit trop espès ne trop clers.
[24] Le tans que li norrice a eut enfant doit on garder, car au mains convient qu'il ait .i. mois ou .ij. de l'eure qu'ele a eu enfant, et s'il est cose qu'il ait .i. an ou .ij. il ne vaut riens, et vaut miex cele ki a eu fil que file; si gardés qu'elle soit <acoucie à> droit terme, qu'ele n'ait perdu sen enfant devant ou par bature ou par autre cose.
[25] C'est li cose qu'il convient garder por boine norrice avoir, et quant on l'ara, si convient user à le norrice boines vian||des si com caudiaus, car d'aigniel, chaveros, de poules, de poissons à escailles, joutes de laitues et de bouraches, et li garder d'oignons, d'eruke, de senevé, d'apie, de mente, de basilicum et d'ail et de totes autres coses ki malvais sanc font; et se doit travellier temprement et ne mie tous jors reposer, et soi garder qu'ele ne gise à homme, car c'est li cose qui plus corrunt le lait, et por çou qu'ele ne deviegne ençainte, car femme ençainte quant ele alaite tue et destrait les enfans.
[26] Et quant li norrice alaite, si doit tot avant espraindre se mamele, et apriès alaitier, et douner pau et sovent, car trop donner à .i. fois fait le ventre bruire et enfler et par le bouce regieter. [27] Et quant elle l'ara alaitiet, si le met dormir, mais qu'il soit .i. pau reposés, tant ke li lais soit avalés, et mueve le bercuel belement, à l'endormir de l'enfant doit cançonnetes beles et douces canter.
[28] Et li nature de l'alaitier si est jusques à .ij. ans; et apriès removoir l'enfant ordeneement, especiaument || quant li dent devant li vienent, et les doit on garder de dures coses maschier, ançois li doit donner li norrice pain qu'ele ait en se bouce maschié et faire papin de mies de pain, et de miel, et de lait, et .i. pau de vin douner; et s'il waugoit ou rendoit par le bouce, si le doit on tot entrelaissier et alaitier tant que li mals talens soit passés, et li puet on douner couleïs de char; et quant il commence à maschier si li face tortieles de pain et de cucre à maniere de dades.
[29] Et quant il commencera à aler, si convient c'on ne li face pas tenir ses piès sor coses dures, mais en liu mol et souef, et ne soit pas li .i. gambe haute ne li autre basse, c[h]ar ce fait les enfans devenir boisteus, et ne doit pas faire l'enfant trop aler, ne sour gambes trop demorer se .vij. ans ne sont passés, por le tenreur des menbres ki volentiers se desrunpent et ploient.
[30] Et quant li dent li commence à venir, si est boin à froter le bouce et les gencives de miel et de sel et li || face on tenir en se main .i. rachinete paree de ricolice ki ne soit mie trop sés, et .i. pieche de rachine de fleurs de glai, car ces coses reconfortent les gencives et desechent les humeurs ki avienent as bouces des enfans.
[31] Et quant il commencent à parler si convient le norrice le bouce froter de salse gemmes, de miel, et puis laver le bouce d'ewe d'orge, especiaument à celui qui targe trop à parler; et commence à dire paroles où il n'a lettres ki face le langue trop movoir, si com à dire maman, papa. [32] Et por les dens faire legierement venir, si puet oindre les gencives de bure ou de cras de geline.
[33] Ches ensegnemens que dit vous avons doivent savoir cil ki font lor enfans norrir, et se à venir des dens lor vient maladie ou autre eure, si en ait on consel que boins soit, car cis dire n'est mie no ententions.