Aldobrandino da Siena, Régime du corps, metà XIII sec.
Le régime du corps de maître Aldebrandin de Sienne. Texte français du XIII^{e} siècle, publié pour la première fois d’après les manuscrits de la Bibliothèque Nationale et de la Bibliothèque de l’Arsenal par Louis Landouzy et Roger Pépin, Paris, Champion, 1911.
Edizione digitalizzata a cura di Serena Modena
Marcatura digitale a cura di Luigi Tessarolo
Permalink:
XXII. DE LE MATERE MEURE
[1] Or vous couvient savoir comment vous || devés le matere meurer, car selonc les commandemens Ypocras, il couvient le matere meurer ançois qu'i<l> le couviegne purgier, et por ce, qui counistra que li cole rouge abunde <par> les enseignemens que nous avons devisé, si se convient en tel maniere meurer, car premierement il convient qu'il se garde de mengier coses salees et toutes seches coses, et couvient ke on usece coses moles si com sont brouwet de poucins, d'uès mols, de joutes de bouraches, d'esraces et de bietes, car, si com dist Ypocras, ki vieut le cors purgier, si le couvient amolir avant.
[2] Et se gart bien boire vin fort et d'especes caudes, et couvient mengier pau, et couvient prendre cascun matin et cascun soir sirop acetous ou sesacre à ewe caude, et ce doit on faire tant ke matere soit meure, et s'en puet on <a>percevoir quant li ventres coumence à amollir et l'orine à espessier, et <apriès si> prendera ceste medecine.
[3] Tot avant, fera une decoction de violetes, de poumes, de semence || de cahordes, de melons, de citroles, d'ierbes froides si com de politricum, adyemptos, capilli veneris, et une rachine de fonoil, et de sebesten, et de jujubes, et quant totes ces coses seront cuites en ewe, si les coulera on, et apriès convient desolvre .i. once de casse fistule mondee, demie once d'oximel laxatif ouvrés de laituaires, de jus de roses ouvrés de silitikes, de frigido Cophonis, car tot cist laituaire purgent le cole et refroident le cors. [4] Et ne convient mie prendre ces laituaires en se medecine ki a fievres, ou ki a le fie escaufé, car eles sont aguisies de scamonie.
[5] Mais il puet prendre .v. drames de jumbarbe ovrés de mirabolans citrins et faire pourre, et metre en l'ewe des coses ke nous vous avons noumees, et soit froide, et le doit on laissier de le soir jusques à l'endemain, et puis le puet on prendre et douner à chiaus qui ont fievre et ki ont le fie escaufé. [6] Et encore puet on prendre le jumbarbe ou cler lait, ki à ewe ne le vieut prendre.