RIALFrI

Aldobrandino da Siena, Régime du corps, metà XIII sec.

Le régime du corps de maître Aldebrandin de Sienne. Texte français du XIII^{e} siècle, publié pour la première fois d’après les manuscrits de la Bibliothèque Nationale et de la Bibliothèque de l’Arsenal par Louis Landouzy et Roger Pépin, Paris, Champion, 1911.

Edizione digitalizzata a cura di Serena Modena

Marcatura digitale a cura di Luigi Tessarolo

Permalink:

 

 

XXX. COMMENT LE FEMME SE DOIT GARDER QUANT ELE EST ENÇAINTE

[1] Pour bien entendre ce ke nous vous dirons, si devés savoir ke li enfes ki est ou cors de le femme est ausi comme li fruis des arbres, car vous veés premierement ke li flors où li fruis vient qu'il se tient foiblement à l'abre, et par pau de vent ou de pluie chiet, et apriès, quant li fruis || engrosse, et il se tient fort, et ne chiet mie volentiers; et quant il voit qu'il est meurs, si chiet ausi comme li flors legierement.

[2] Tout ausi devés entendre de femme, ke ou premier mois, et ou secont, et ou tierc, puet on anientir se grosse, s'ele ne se set garder. [3] Ou quart ne ou ciumquime, n'i a mie si grant peril, et se puet on sainnier et purgier en ce tans et ouvrer en li, se mestiers est, si com dist Ypocras, por ce ke li enfes se tient fort, si com li fruis qui n'est mie meurs. [4] Mais el tans, k'ele est priès de delivrer, si a peril si com devant, et por le peril eskiwer, vous aprenderons comment cascune femme ençainte se doit garder.

[5] Premierement, l'estuet garder de toutes coses trop salees, car, si com dist li philosophes, por ces coses mengier, porroit li enfes sans ongles naistre et sans caviax; et de toutes coses ki facent bien oriner et ki leur privees maladies leur puist faire venir, si com cice, faseoli, rue, || ape, lupins; et n'est pas boin qu'ele menguce trop à une fois, ne diverses viandes, mais petit et sovent, et ke ce soient boines viandes, si com gelines, petris, mauvis, chieveros, castron, et toutes viandes qui volentiers se cuisent, et boivent boin vin tempré à .i. pau d'ewe. [6] Et leur estuet garder de courous, de travail, de pensees, de paour, de batures, et user totes coses de joie et soulas, et ce lor convient faire especiaument au premier et au daierain.

[7] Et ne les convient mie trop baignier, si com nous le deviserons, ne au solel trop demorer, et si flaire coses de boinnes odeurs, et portent reubes fresces et netes. [8] Et por l'apetit conforter si lor fait hom mengier poires, et puns de germite, et puns aigres; et faicent faire laituaires, ki faire le puet, et ki lor conforte l'estomach et tout le cors, c'on fait de pierles ki ne sont mie piertruisies et || de piretre, de cascun .i. drame; et de gingembre et de mastic, de cascun .iiij. drames; et citoual, et de cassia lignea, de cardamon, et de nois muscate, et de cinamomum, de cascun .ij. drames; et de beten rouge et de poivre lonc, de cascun .iij. drames, et faire poure de totes ces coses, et puis apriès, laituaires faire à cucre.

[9] Et encore puet user celes ki l'enfant ne puent porter à droit terme: usent pourre d'une herbe ke li phisitiien apelent bistorte, cascun jor, à .i. pau de vin meslé d'yawe, ou on en face laituaires.

[10] Et quant li tans vient de delivrer .xv. jours ou .iij. semainnes devant, si se doit baingnier, cascun jor, en ewe où soient cuites mauves, violetes, semence de lin, fiens grec, orge, camomilles, et se doit on faire oindre les gambes, les cuisses, le poinil, et entour le liu privé d'oile de camomille, de gras de geline, d'escume de burre, de dyauté. [11] Et à l'issir du baing, s'ele est || rice, si boive .ij. deniers pesant de basme en vin tieve, et s'ele est povre, si faiche cuire en vin racines de cost et d'armoise, et apriès, ou vin, boive .ij. deniers pesant de fiel de toriel, et se painne d'estiernuer et de retenir s'alainne par le bouce et par le nés, et s'efforce d'aler, et de monter et descendre degrés, et apriès se repose, et face froter ses piès et ses mains, et flairir coses de boinnes odeurs, et face parfumer soi par desous de racines de cast et de pinkenar.

[12] Et se mengier l'estuet par foiblece, si menguce coleïs et oès maus pau et sovent, et boive vin tempré à .i. pau d'ewe. [13] Et se c'est cose qu'il face froit, si facent l'air escaufer de carbon alumé, et en esté le refroident, et puent demourer en ewe tieve juskes au bouteril.

[14] Ches coses sont boinnes generaument as femmes ki delivrer se welent, mais se c'est cose ke li delivrers soit fors et perilleus, si com de l'enfant qui ne vient mie drotement si com il doit, les piès avant ou les bras, car vous devés savoir qu'il doit venir le || teste avant naturelment, les bras estendus sour les cuisses, et s'il vient ensi que nous vous avons dit avant, si n'i a d'autre consel fors ke d'avoir sage baile qui le mete à point por issir si com il doit.

[15] Et c'est cose ke li enfes soit mors, si se convient haster de le femme delivrer por ce k'il i a trop grant peril.

[16] Si li dounés à boire de l'ewe de fins grec où dates a seront cuites, et si li dounés .iij. fois, ou .iiij. fois, ou plus se metiers est, ou jus de rue, .ij. drames en vin tieve, ou jus de savinne, ou boire caniele et warance en vin.

[17] Et s'ele est crasse, si se couee adens, et traie ses genoux devers se tieste, et ait .i. cousin desus sen ventre, car si faitement demourer fait totes femmes delivrer plus legierement.

[18] Et apriès ce que sera delivree, se doit baignier et soi conforter de boinnes viandes, et se dolours et autres maladies lor avienent, si facent medecines ki as maladies afierent. ||

 

 

 

 

 

 


Notice: Undefined index: query in /home/rialfri/public_html/rialfriPHP/application/controllers/TestoController.php on line 43