RIALFrI

Aldobrandino da Siena, Régime du corps, metà XIII sec.

Le régime du corps de maître Aldebrandin de Sienne. Texte français du XIII^{e} siècle, publié pour la première fois d’après les manuscrits de la Bibliothèque Nationale et de la Bibliothèque de l’Arsenal par Louis Landouzy et Roger Pépin, Paris, Champion, 1911.

Edizione digitalizzata a cura di Serena Modena

Marcatura digitale a cura di Luigi Tessarolo

Permalink:

 

 

V. COMMENT ON DOIT GARDER LE CORS

[1] Ki velt le santé garder por le cors [re]movoir et travellier il couvient qu'il saice l'eure à le quele il le doit faire et le quantité du travail, quant il sera pau ou assés.

[2] Mais por ce que li travail sont assés de maintes manieres les quels il covient a l'oume faire par besoig<ne> et por gaaignier, si com estre fevres, carpentiers, maçons, foulons et autres manieres assés de mestiers, de ces travals n'entendons nous mie à dire. [3] Car cascuns doit faire selonc ce qu'il a usé et se nature li aporte. [4] Mais nous vous dirons du traval qui est propres a le santé garder.

[5] L'eure que on doit garder por travellier si est devant mengier, et quant li viande est cuite || par tous les menbres et que la forchele commence à demander le viande; et ceste eure pues tu conoistre par orine, ke quant l'orine commence .i. pau à enpoissier et à avoir .i. pau de coleur, lors commencera li viande à cuire et poés travellier selonc le quantité que nous vous dirons, et quant ele est enflammee de coleur, lors fait malvais travellier, por ce qu'il sece le cors et met totes les vertus à nient.

[6] Car trop miex valt li travals si le couvient faire quant li forciele es .i. pau plainne que quant ele est tote wide, por ce que li travals quant la forciele est tote wide, fait le caleur croistre et enforcier, et en vienent fievres et autres maladies, et n'entendés mie que quant la forciele est wide, qu'il faice por chou malvais travellier, que por ce quant ele est bien plainne, qu'il soit bien boins, car sor totes coses est li travals malvais apriès mengier, por ce qu'il fait atraire as menbres le viande tote crue de l'estomach, dont maintes maladies se puent engenrer, et n'entendés mie que del tout soit malvais li travax apriès mengiet, fors que li travax fors. [7] Car .i. pau travellier et aler apriès mengier est boins || por le viande avaler.

[8] Puis que vous savés de l'eure, il convient savoir de le quantité. [9] A le quantité doit on savoir .iij. coses, si com de conoistre le caleur du cors.

[10] Que quant li caleurs escaufe tempreement les menbres por le travail et ne mie por ce qu'il face seur, lor soit boins li travals. [11] Li seconde cose si est li mouvoirs, que quant li cors se muet ligierement et ne se trove mie pesant, dont est boins li travax.

[12] Li tierce cose si est de garder les menbres quant il commencent par le travellier .i. pau à engroissier, et ne mie froide cose user dont est boins li travals.

[13] Et encore est boine cose que cascuns gart le travellier selonc se complexion, car qui est caus et sès de se nature et sue volentiers, li travals ne li est mie si boins com à celui qui est contraires à cestui.

[14] A chiaus qui sont foible et relievent de maladies, doit estre plus temprés li travals que à chiaus qui sont fort et viste; et por ce, est boine cose à garder que on fache toutes coses selonc ce que se nature puet porter. [15] Car, si com dist li philo<so>phes, totes les oevres c'on fait outre ce que nature ne puet porter, || convient qu'eles metent le cors à nient.

[16] Dou reposer ne vous dirons plus ore, fors tant ke cil qui se sentent pesant por le travail qu'il ont fait, li repos est leur medecine, si com dist Ypocras; et ki set le maniere du travalier il doit savoir le maniere du reposer.

 

 

 

 

 

 


Notice: Undefined index: query in /home/rialfri/public_html/rialfriPHP/application/controllers/TestoController.php on line 43