Aldobrandino da Siena, Régime du corps, metà XIII sec.
Le régime du corps de maître Aldebrandin de Sienne. Texte français du XIII^{e} siècle, publié pour la première fois d’après les manuscrits de la Bibliothèque Nationale et de la Bibliothèque de l’Arsenal par Louis Landouzy et Roger Pépin, Paris, Champion, 1911.
Edizione digitalizzata a cura di Serena Modena
Marcatura digitale a cura di Luigi Tessarolo
Permalink:
XVII. CAPITELES DE COLE NOIRE MELANCOLIEUSE.
[1] Li signes de cole noire est melancolie, et quant l'orine est blance et clere et aucunes fois gaune et est soutiex plainne d'escume; et aucune fois quant li cole espurge par orine si est l'orine espesse, et li pous sera tardius et pesans, et li visages et li bians des iex seront pale, et piers, et cacieus; et li saveurs dou router sera ausi com de vin aigre, et li songe seront estrainge et paoureus, et li doleurs de le tieste sera pesans et plus en cele part senestre et par deriere qu'en autre liu, et li doleurs sera plus entour vespre, et tous li cors sera pesans et lens et mal coulourés, et li ventres li bruira: ce sont signes des humeurs qui habundent parmi le cors.
[2] Or vous estuet savoir, ançois ke nous vous aprenderons le cors à purgier, ces coses si com de conoistre le tans, le complexion et l'aage, le maniere du cors, le santé, le vertu, et s'il est hom ou femme, et le païs. [3] Car selonc le diversités des coses, cou || vient premierement <le> purgier diversifier si com vous orrés.
[4] Sachiés premierement ke li tans de purgier si est en .ij. manieres. [5] La premiere si est de savoir le tans du purgier, ki wieut sain garder le cors. [6] Li seconde est de garder le tans por le maladie removoir, et ceste n'est mie de no entention, si com de dire en le quele maladie on se doit purgier au commencement, et à le quele en la fin.
[7] Mais, de le premiere devés vous savoir ke ki wieut le cors purgier, et mestier en a, k'il s'espurge en printans et en sietembre selonc le commandement Ypocras, car ce sont les .ij. parties de l'an plus temprees. [8] Et s'il avient qu'il couviegne le cors purgier en esté ou en yver par besoigne, si couvient, en esté, ke li airs de le maison soit refroidiés de fuelles de myrte, de roses, de fuelles de vigne, et d'autres herbes; et en yver, couvient escaufer l'air de le maison de carbons sans fumee.
[9] Et ne mie seulement ces tans couvient garder, mais quant on || le doit faire ou de jor ou de nuit, <car se li prins tans tient la nature del yver si com d'iestre frois, vaut mius à donner de jours ke de nuit> por le froidure de le nuit, se ce n'est medecine de grosses sustances, si com sont piles. [10] Se li sietembres tient le nature de l'esté, si com de caleur, si vaut miex à done[i]r de nuit ke de jor, por le caleur du jor.
[11] Or vous dirai de le complexion. [12] Cil ki sera colorikes, caus, et sès, et magres, à chiaus couvient douner legiere medecine et ciaus puet on legierement purgier par vomir, mais qu'il aient le pis large. [13] A chiaus ki sont sanguin convient legiere medecine, mais il le sueffrent plus fort ke li colorike. Fleumatikes et melancolieus le suefre plus fort que li colorikes, et li melancolieus plus fort ke li fleumatikes, et les puet on legierement purgier par desous por ce ke les humeurs sont pesans.
[14] Encore doit on garder à l'age ki se vieut purgier, car li enfant et cil qui sont de grant aage ne suefrent mie fors medecine por le foiblece de lor complexion, mais cil ki sont de .xx. <ans> ou de .xl. suefrent plus fort me||decine por le nature ki est en aus plus forte.