Aldobrandino da Siena, Régime du corps, metà XIII sec.
Le régime du corps de maître Aldebrandin de Sienne. Texte français du XIII^{e} siècle, publié pour la première fois d’après les manuscrits de la Bibliothèque Nationale et de la Bibliothèque de l’Arsenal par Louis Landouzy et Roger Pépin, Paris, Champion, 1911.
Edizione digitalizzata a cura di Serena Modena
Marcatura digitale a cura di Luigi Tessarolo
Permalink:
VIII. CAPITELES DU CUER
[1] Devant tous les autres menbres est créés et engenrés li cuers premierement, et apriès li foies, et apriès li ciervele, et apriès ordeneement li autre menbre, par le vertu Notre Signeur.
[2] Et sachiés que li cuers est ausi com fontainne dont li commencemens vient de caleur et de vertus dont tous li cors se maintient en santé et en vie, et mis ou miliu du cors por douner plus longement vie à tous les menbres; et por che qu'il est commencemens de le vie du cors, si le mist nature ou plus sauf liu, ensi com vous veés por lui garder des coses contraires. [3] Car, por lui garder, ele fist costes d'os devant et deriere, si com li pis devant || et les rains deriere, et fist .i. autre menbre si com le poumon qui li est couché et li doune l'air, quant mestiers est, pour se caleur atemprer. [4] Et ne mie seulement li dona nature ce ke dit vous avons por le garder, mais assés des autres ke nos vous laisserons à dire.
[5] Et devés savoir que li fourme du cuer est large par desous et aguë par deseure, à maniere de pume de pin, et demeure ou cors de l'homme à rebous, car li chiés demeure par devers les piès, et li rachine par devers le chief; et jasoit ce qu'il soit enmi liu du pis, si com dit vous avons, totes voies, li chiés pent .i. pau plus vers seniestre.
[6] Donques, puisque nature mist tote s'entente, si com vous avés oï, si se doit cascuns pener por lui garder en santé. [7] Si vous dirai le naturel complexion de cascun, car selonc les diversités des complexions, doit on user diverses coses por le santé du cuer garder. [8] Li signes de le caude complexion naturel du cuer si est avoir le pis large et pelu, et le pous fort et erant, et longe alainne; et est preus et hardis ki l'a caut, et se courouce volentiers. Iceux gens ki || on<t> ceste complexion caude se doivent garder tant com il puent de coses caudes user, et prendre les contraires si com les froides, car en tel maniere gard<e> on le santé, si com dit vous avons.
[9] Li signes de le complexion froide est d'avoir estroit pis, s'il n'i a contraires d'autres menbres, c'est à dire qu'il porroit avoir bien le cuer caut et le cerviele froide, si que, por le caleur du cuer, ne porroit li pis iestre larges, ançois seroit estrois por le froidure de le cerviele; et li pous sera petis, et lens, et faibles, et tous li cors lens et peurès, et resamblera femme en totes manieres.
[10] Li signe de le complexion seche sont samblant à chiaus de le <caude, et est li hons mal acoustumés. [11] Li signe de le complexion moiste sont samblant à chiaus> de le froide, et se li complexions du cuer est ensamble caude et seche, caude et moiste, ou froide <et> seche, ou froide et moiste, si se diversefieront li signe si com dit vous avons; et cascune usera les coses contraires à se naturel complexion, et por savoir les queles sont plus especiaus medecines du cuer, si les vous noumerons.
[12] Ce sont jaconces, or, argens, bougloses et basilicum qui porte .i. || flourete noire: che sont coses temprees ki confortent le cuer.
[13] Coses caudes por user à chiaus ki ont le cuer froit si est: ecidoiare, musc, ambre, soie, safran, girofles, siloes melise, cardamon, cubebes, fuelles de citre, fuelles <indes,> enula.
[14] Coses froides por user à chiaus ki <l'>ont caut si sunt: parles margerites, canfre, sandales blances et rouges, coral blanc et rouge, roses, carabé, spode, terre sigillata, et pumes, et coriandre sec et vert. [15] Che sont les propres coses por le cuer maintenir en santé.
[16] Et vous meterons fin à ceste seconde partie et ne vous en parlerons plus, par che que, ki set les principaus menbres des quels nous vous avons parlé garde<r> en santé, il sara garder les autres menbres legierement.