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Aldobrandino da Siena, Régime du corps, metà XIII sec.

Le régime du corps de maître Aldebrandin de Sienne. Texte français du XIII^{e} siècle, publié pour la première fois d’après les manuscrits de la Bibliothèque Nationale et de la Bibliothèque de l’Arsenal par Louis Landouzy et Roger Pépin, Paris, Champion, 1911.

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III.1. DU VIN

[1] Li vins est diviers en coleur, en sustance, en saveur et en odeur, nouviaus et viès, et selonc le diversité si oevre diversement en cors d'oume. [2] Mais li boins vins naturals si est ciuls qui est entre viès et nouviel ouniement, et que se sustance est clere et nete, et que se coleurs est blance, || et tient une partie ausi come rouge, et ki a flaireur boine, souef, et ki a saveur ne mie trop forte, ne trop foible, ains a .i. saveur entre douce et amere et vert: c'est li vins qu'il convient user à le nature de l'oume ki le veut sainement maintenir.

[3] Car qui boit tel vin tempreement selonc ce que se nature demande et puet porter, et l'usance, et li paiis, et li tans le requierent, il fait boin sanc, et boine coleur, et boine saveur, et totes les vertus de cors plus fors. [4] Et si fait l'omme liet et deboinare, et bien parlant; et ce savoient maint philosophe çà ariere, si com cil de le region de Pierse qui gouvernoient le pule et les cités, et buvoient boin vins ainçois qu'il vausissent consellier ou jugier ou metre à raison les gens, por ce qu'il savoient et veoient bien que vins les faisoit plus soutiels et plus porveans en coses qu'il avoient à faire.

[5] Et ensi que vous veés que li vins fait bien à celui qui le boit atempreement, ausi devés vous savoir qu'il fait mal à celui qui le prent selonc ce k'il ne doit. [6] Car qui le prent à jeun, sor totes coses engenre goutes, por || ce que li vins, quant il vient en le forcele, par subtilité ne demeure mie tant qu'il soit cuis, si s'en va par les menbres, tous crus, et fait venir goute et autres maladies assés; et apriès mangier, quant li viande cuist, si fait malvais boire, por ce que li viande ne se cuist mie à se nature.

[7] Mais boire tempreement quant on mangue, et souvent, c'est covenable cose, et ne doit on mie tant boire que on deviegne yvre, jasoit ce que mains philosophes die que <d'iestre> enivrés .ij. fois le mois est sains, por ce que li force de vin destruit les superfluités du cors, et les purge par sueur et par orine et par mains autres lius. [8] Mais ciertes, de devenir yvre avienent maintes maladies si com apopletike, paralitike, espame et autres assés, et li menbres qui plus est grevés par trop boire si est li cerviele, et por ce, se doivent garder cil qui n'ont point de cerviele, de trop boire.

[9] Et cil cui vins fait si legierement mal si doivent user apriès çou qu'il ont but: coins, pommes, olives au soucis, miees de pain en ewe froide et totes coses qui fumee ava||lent.

[10] Mais cil qui welent devenir yvre si prengent l'esdarnele que phisique apele lolium, et d'autres coses si com <se>mence de jusquiam, de fuere et de nois muscades, et escorces de madragore, et silaloies, et galia muscate et autres coses qui le fumee de vin aiuvent à monter en le tieste; et apriès, quant il est devenus yvres por ces coses mengier, qui se vieut desyvrer, si boive sovent vin aigre mellé en ewe froide et pau ensamble, et soi faire froter de ewe rose, et mete[s] ses piès en ewe froide, et mangue mies de pain au verjus. [11] Et qui veit assés boire sans enyvrer, si puet user ces coses que nous vous dirons, si com semence de coins, commin, amandes parees, mente au sel, aloisne, rue seche, ameos en l'ewe froide et ou vin.

[12] Et sachiés que cil qui ont le cervele foible se doivent garder de vin fort meslé en ewe boire, car vins fors meslé enyvre plus tost que li purs, si com dist Avicennes, et ausi meslés divers vins, por diverses fumees qui raemplisent le cerveille.

[13] Et tous ces enseigne||mens que nous vous dirons du vin doit on faire, mais qu'il gart se nature selonc ce qu'ele est usee et qu'ele requiert. [14] Car maintes natures sont qui aimment miex vin verdelet si com colerike, et autres qui aimment vin <douc> si com sanguin, et si a autres natures assés ki aimment miex vin cler, et autres qui aimment miex vin gros, et autres qui aimment miex vin nouvel, et autres qui aimment vin viés, et selonc ce c'on voit que li nature se delite plus à l'un que à l'autre, et miex li vaut, doit on user.

 

 

 

 

 

 


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