RIALFrI

Aldobrandino da Siena, Régime du corps, metà XIII sec.

Le régime du corps de maître Aldebrandin de Sienne. Texte français du XIII^{e} siècle, publié pour la première fois d’après les manuscrits de la Bibliothèque Nationale et de la Bibliothèque de l’Arsenal par Louis Landouzy et Roger Pépin, Paris, Champion, 1911.

Edizione digitalizzata a cura di Serena Modena

Marcatura digitale a cura di Luigi Tessarolo

Permalink:

 

 

IX. POR COI ON SE DOIT SAINIER

[1] Vous devés savoir que li sainniers wide les humeurs qui sont dedens || les vaines ki vont par tot le cors, si comme dist Avicennes, et tel widement n'estüet nul oume faire fors que par besoigne. [2] Li premiere si est quant li sans habonde trop, que on se puist maintenir en santé et le maladie eskiwer, qui par sanc puet avenir. [3] Li seconde est puis que li hom <est> malades, por les maladies remouvoir.

[4] Li premiere si est notre ententions, si vous en dirons selonc les enseignemens de phisike, et de le seconde vous dirons <briement>, por ce que de le premiere nous couvient aucune cose dire.

[5] Or, entendés donques premierement de chiaus à cui il affiert plus li sainniers por le cors sainnement maintenir: c'est à celui ki sera asaziés de boinnes viandes, si com de pain et de boin vin et de boine char, et ki iert demourés à repos, à celui qui sera ensi nouris et plains à outraige est boins li sainniers; et quant il est trop plains, si le puet counoistre en tel mainiere que s'orine soit rouge et espesse et obscure, et li pous li debatera plus tost qu'i<l> ne sieut, et sera li pous mous, et si ara dolour ou front devant, et plus ou destre ke ou seniestre; et li salive || de se bouce sera douce, et ara le visage et le blanc des iex rouge, en dormant songera tous jours de veir rouges coses, et ses cors sera velus, et ara les vainnes larges et plaines par tot le cors, et sera bien camus et bruns, et ara par tout le cors coleur entre noire et rouge; à cestui affiert li sainniers.

[6] Autres gens, si <com> sont jovene de .xiij. ans, et homme de grant aage, et hom <qui> de grant maladie se relieve, et femme ençainte, et hom yvres, ne cil ki a dur ventrail et plain si k'il ne puent aler à cambre, et ki a plain l'estomach et abomination, et ki a por besoigne le cors travillié, ne se doivent mie sainnier, se grant mestier n'en ont, car, qui se fait sainnier, et mestier n'en a il empire moult se nature et se complexion, et envieillist plus, et si fait venir ydropisie, et si taut l'appetit du mengier; il afoiblist le vertu du cuer, du foie, de l'estomach et de tot le cors, et fait devenir l'oume paralitike et apopletique. [7] Mais qui li fait quant il en a mestier, il garde le cors et remue les maladies si com fievres, apostumes, et vairoles et || maladies qui vienent par pestilence: eschinance, meselerie et autres assés que vous sarés çà avant.

[8] Donques, por les maladies eskiwer, et por le cors maintenir en santé, si vous aprenderons comment vous le devés faire.

[9] Sachiés premierement que ki se weut purgier par medecine et sainnier, si estuet qu'il le face en printans et à le sietembre, car ce sont li tans où les humeurs plus abundent, si com dist Ypocras.

[10] Et li jors ou quel on se doit sainnier doit iestre caus et moistes, et ne mie trop caus ne trop frois; et l'eure du jor doit iestre à prime, et que on soit widiés de superfluités du cors, si com d'orine et d'autres coses.

[11] En yvier, se doit on sainnier du bras seniestre, et en esté, du diestre, et apriès çou k'on est sainnié, n'estuet mie dormir, por ce ke au dormir, revient li caleurs dedens le cors qui fait le sanc escaufer et boulir, par coi li vainne reporroit ouvrir et sainnier, et en puent avenir fievres et maladies et brisemens de menbres, si com dist Avicennes.

[12] Et ne soit on mie baignié devant le sainnier, por ce ke on devient apriès || pesans, et engroissse le cuir de le char, fors seulement cil qui ara le sanc gros, por ce que li bains le fait devenir soutil, et n'estuet mie trop mengier apriès çou k'on a sainniés, ains estuet que le jor k'on est sainniés, k'on manguche pau, et ordeneement, et legieres viandes, et ce, doit on faire le secont jor et le tierc, et puis apriès doit on tenir à ce k'on a à usage, car grant garde couvient metre k'on ne mengut trop ne boive apriès le sainnier, por ce ke li caleurs naturaus est foible, si se portoit amortir ausi com petis fus de grant abundance de bouce.

[13] Et couvient c'on se prenge warde au sainnier, et que on en face tant traire com se nature puet porter, car miex vaut souvent sainnier que .i. fois trop grant sainnie faire; et couvient le sanc regarder, car s'il est ciers et tiegne .i. pau de blanc ausi com de coleur de rose, si l'estance, car c'est li sans ki nourist le caleur naturel.

[14] Mais se li sans est gros et noirs, si le laisse issir, et soit li plaie en esté estroit<e> et en yvier large, por ce ke li large espurge miex le sanc gros, et en yvier || est il plus gros qu'en esté, aviegne qu'ele faice plus tost afoiblir, por ce qu'ele wide plus des humeurs et des esperis, et fait miex à chiaus qui ont abundance de gros sanc et de malvais, s'il ne le font premierement par le baignier et par autres coses delier. [15] Car, si com dist Avicennes, à grant abundance de malvais sanc, li sainnie wiede premierement le melleur, et le plus gros laist, por ce que li boins est aparliés à l'[l]issir plus.

[16] Et couvient ke li sainniés soit en obscur liu et en froit, por ce que li nature se travaille plus à le clarté por le regarder. [17] Et encore couvient, ki sainnier se fait, que, se au premier cop ne puet avoir sanc, ne se faice plus ferir se moult grant mestier n'en a, por ce qu'il en porroit venir apostumes et porroit les niers ferir, dont maint peril avienent. [18] Et <pot> ce peril eskiwer, si vous aprenderons les vainnes ki ou cors sont c'on doit sainnier, et en quel liu ele sont, et les queles sont à niers mellees, et les queles font bien.

[19] Les vainnes qui sont usees de sainnier si est: li vainne ki siet enmi liu du front, les .ij. vainnes qui sont es temples et les .ij. || vainnes ki sont deriere les orelles, et .ij. vainnes qui sont as angles iex et .ij. vainnes desous le langue, et .iiij. vainnes ki sont es levres, .ij. deseure et .ij. deous; et .i. vainne qui est entre le levre et le menton.

[20] Et ou bras sont vainnes ki sainnent, si com celes du chief et cele enmi, c'est cele du cuer, et cele du foie, et cele de le rate.

[21] Et encore ou ventre si en a .ij., une ki est desous le fie et une ki est deseure le rate.

[22] Ou piet, sont .ij. vainnes desous les chevilles, par defors, que li phisike apiele siatike, et .ij. autres par dedens, desous les chevilles, que phisike apele saphene. [23] Encore i a .ij. vainnes ki sont seur le jointure du paus, et ces .ij. vainnes que je vous ai dites sont celes ki sont usees à sainnier. [24] Or, vous dirons à coi eles font bien.

[25] De ces vainnes que nous vous avons noumees, il en i a .i. partie que li phisique apiele artaires, ce sont les vainnes qui batent, les autres proprement qui ne batent sont vainnes. [26] Et de ces vainnes si est une, cele du front, ki est entre .ij. sourciels, car, ki en wieut sainnier, si couvient estraindre le gorge à .i. cuevrechief, || et ausi couvient faire toutes celes qui sont ou chief, por bien veir, et couvient qu'ele soit sainnie en traviers, et toutes les autres vainnes qui sont en le tieste, fors celes qui sont deriere les oreilles; [et li sainniers de ceste vain ne si fait bien as doleurs et as longes maladies qui sont en le teste, especiaument as doleurs et as maladies qui sont ou haterel deriere, et as longes maladies des ieux.

[27] Les deus vainnes des temples que li fisitien apelent] [apelent] artaires por ce qu'eles batent aucunes fois, les fait on sainnier et cuire apriès chou qu'eles sont trençies, por le trop larmier, et por reume, et por autres maladies assés qui as ieux avienent.

[28] Les vainnes qui sont artaires, ki sont derriere les oreilles, si les sainne on por l'alainne qui engrosse à chiaus qui doivent devenir mesiel, et por reume, et por apostumes et por autres maladies assés qui as ieux avi<e>nent; et ces vainnes fait <b>on garder à sainnier por ce qu'eles sont trop perilleuses, si com dist li auteurs de phisike.

[29] Les vainnes ki sont es angles des iex, quant eles sont sainnies, si font bien as dolours de le tieste, et as apostumes des iex, et as larmes et à totes || les maladies qui as iex puent avenir. [30] Mais gardés que li lancete ne voist trop dedens, por ce qu'il i a grant peril.

[31] Les vainnes qui sont desous la langue sont boines à sainnier por les maladies qui avienent à le langue par sanc, et ou visage, et en le bouce, et à toute le tieste; et couvient qu'ele soit sainnie par lonc, car c'est les vainnes qui miex valent as apostumes qui vienent à le gorge.

[32] Les vainnes qui sont es levres valent as escaufures ki vienent à le bouce, et as apostumes, et as enchives ki sont enflees et grosses et sainnent volentiers. [33] Li vainne ki est entre le menton et les levres est boine à sainnier à celui ki a malvaise alaine.

[34] Les vainnes qui sont ou bras, si com cele du chief k'on trueve à le jointure du keuste, ki est au desus du brac et vient par deseure l'espaule, wide le sanc des menbres ki sont par deseure le fourciele, et por ces maladies qui à ces menbres avienent les doit on faire sainnier. [35] Et à le sainnie de ceste vainne se doit on garder por ce ke s'<on> le fiert plus d'une fois et li plaie et li les sera || plus estrois et travillera le bras sans reposer; et se apostume avient si convera tantost sainnier de l'autre brac.

[36] Li vainne du fie wide le sanc ki est ou fie et es autres menbres dou ventrail. [37] Chele ki est enmi, por ce qu'ele ist de ces .ij. vainnes que nous vous avons nomees, si wide du sanc de l'une partie et de l'autre, et si couvient prendre garde au sainnier de ceste vainne por ce k'il i a niers par desous.

[38] Et cele ki ist du fie par desous si doit on garder au sainnier, por ce qu'il i a niers par desous et molille, que li lancete n'i a touché. [39] Quant il i a toucié, si couvient que li plaie demeurt ouverte: ki le recloroit, apostumes en porroit venir; et se doit on garder de l'artaire ki est priès de cest vainne, por ce que en l'artaire demeure li sans où li caleurs naturex se nourist; ançois le doit on bien destraindre maintenant, si com de sanc de dragon et paus de lievre.

[40] Et ailleurs, artaires ne doit on sainnier fors por maladies qui avi<e>nent as membres par sanc <cler> od le delié. [41] Et poés conoistre quant li artaire est sainnie || que li sans à l'issir sautiele.

[42] Li vainnes k'on sainne es mains <qui sont> brances de celes que nous vous avons nomees as bras, si couvient c'on loit le main à le jointure tot avant et mete le main en ewe caude, por ce que li vainne pert miex; et cele qui est en le main destre, entre le petit doit et l'autre, est boinne à sainnier por le maladie du fie. [43] Cele ki est entre le pauc et l'autre doit, si est boinne à sainnier por le maladie des iex et de le tieste. [44] Et li vainne qui est en le senestre main, entre le petit doit et l'autre, si est boinne à sainnier por les maladies de le tieste, et li grans vainne dont ceste se depart truve on au seniestre bras, par des[o]us les autres vaines, et vient par desous l'aissiele.

[45] Les vainnes ki sont en ventre, cele qui est desous le fie si en fait on sainnier por ydropisie. [46] Cele qui est deseure le rate, ou senestre, si en fait on sainnier por le maladie de le rate.

[47] Les .ij. vainnes ki sont desous les chevilles par dehors, si en fait on sainnier por le doleur de le hanke ki vient au genoul et ou piet, et couvient qu'ele soit sainnie ou lonc, ne mie || en traviers, et por ce k'on voie bien, k'on tiegne le piet en caude ewe et k'on faice bender du genoul jusques à le cheville; et ce meisme poroit on trover par deseure les chevilles, deseure le talon.

[48] Les vainnes ki sont par dedens, desous le cheville, se fait on sainnier por fis, por amorredes, por apostumes, por autres maladies ki avienent ou fondement, et por faire <venir> les privees maladies de femmes qu'eles pierdent, et por autres caudes maladies ki leur avienent à le matris et cele part.

[49] Les vainnes qui sont desor le gros doit du piet valent as apostumes et as boces qui vienent es ainnes, et à ces meismes maladies que nous vous avons nomees.

[50] Et ne doit on mie, apriès le sainnier les vainnes, trop estroit loier le bras, por ce que apostumes en vienent; et se li sans abonde trop, si puet on metre .i. pau de sel et d'oile.

[51] Et quant on se fait sainnier, si puet on prendre garde au sanc; car, qui se fait sainnier por apostumes qui sont dedens le cors, li premiers sans ki en ist valt miex que chieus ki vient apriès, car li malvais ki vient apriès est où l'apostume a || esté engenree, et por ce, le doit on laissier issir tant com se nature puet porter.

[52] Mais ki a engaument le sanc ou cors, si ne doit mie tant atendre que li sans soit cangiés, car tant en porroit issir ke se nature iroit à nient. [53] Et doivent entendre cil qui por le sainnier afoiblissent legierement, et ki ont l'estomach foible, et ki vomissent legierement le cole et ont le bouce amere: cil doivent mangier devant le sainnier une mie de pain en vin de pou mes de gernates, ou en verjus. [54] On en mengue por le peril qui poroit avenir eskiwer. [55] Mals, à celui qui n'en a mestier, valt miex li sainniers devant mengier, que apriès, car, qui se fait sainnier apriès ce qu'il a mengié, si a grant peril, por ce que les vainnes atraient le viande crue por le sanc ki en est issus.

[56] Se foiblece avient par trop sainnier por le vainne ki escrieve en dormant où en autre maniere, se doivent reconforter de laituaires et d'autres boines viandes ke li auteur de phisique enseignent.

 

 

 

 

 

 


Notice: Undefined index: query in /home/rialfri/public_html/rialfriPHP/application/controllers/TestoController.php on line 43