Aldobrandino da Siena, Régime du corps, metà XIII sec.
Le régime du corps de maître Aldebrandin de Sienne. Texte français du XIII^{e} siècle, publié pour la première fois d’après les manuscrits de la Bibliothèque Nationale et de la Bibliothèque de l’Arsenal par Louis Landouzy et Roger Pépin, Paris, Champion, 1911.
Edizione digitalizzata a cura di Serena Modena
Marcatura digitale a cura di Luigi Tessarolo
Permalink:
IV. CAPITELES DES DENS ET DES GENCIVES
[1] Des dens et des gencives vous estuet aprendre comment vous les devés en santé et en || biauté maintenir. [2] Chascuns se doit pener de ce faire por che k'il dounent grant biauté as cors, et sont necessaires por les viandes maschier, et à che qu'ele se cuist plus longement à le fourcele.
[3] Ki veut donques garder les dens en santé, il convient garder de .viij. coses.
[4] Li premiere est d'eskiwer tant com il puist viandes et buverages qui à l'estomac legierement se corrunpent, si com lait, et poisson salé, et autres petis poissons frès; de buverages si com de ciervoise, vin de pumes et vin gros nostre.
[5] Li seconde, c'on se gart de vomir souvent, car li vomirs raemplist les dens et les gencives des humeurs qui ens se corrunpent.
[6] La tierce si est de mascier coses wisceuses, si com sont viandes qui sont faites de miel cuit, et dates, et autres viandes samblans.
[7] La quarte si est c'on ne brise as dens coses dures et fors, car se por ce doleurs avenoit, si porroit descendre tels humeurs qui grever li porroit.
[8] Li quinte si est c'on ne mete en se bouce coses engielees, si com sont noif, glace et autres samblans coses, por ce ke che destruit le vertu || des dens.
[9] Li sixte si est c'on ne prenge coses trop froides apriès coses trop caudes, ne coses trop caudes apriès coses trop froides.
[10] Li sietime si est de purgier et de netiier le viande qui l'ordure fait venir es dens, et ne mie si dedens c'on faice les gencives sainnier et les dens estormir. [11] Et li froters est boins de poure et d'autres coses tempreement qui confortent les dens et les gencives, si com nous vous aprenderons cha avant.
[12] Li viijmes si est de garder c'on ne menguce coses ki de leur propre nature <f>ont les dens destruire et grever, si com sunt porion, oignons et maintes autres coses; et ce sont les coses des quels il estuet garder por les dens sainnement maintenir, et ne mie seulement ces coses ke nous vous avons noumees, mais autres assés.
[13] Mais vous devés froter les dens des coses que nous vous dirons; ki les tient en biauté et lors fait maintes maladies eskiwer, mais ke li froters soit fais tempreement, ne mie si forment c'on destruise l'umeur qui est es dens et es gencives, et qu'il les face enfler et qu'eles || soient prestes de recevoir les fumees qui vienent de le fourciele et d'autre part; <et> si fais froters fait plus mal que bien por les dens garder.
[14] Prendés .i. once de corne de cierf arse, et semence de tamaris, de cyperi, et roses, et pinkenart, de cascun autant, et salse gemme .i. quart de .i. once, et en faites poure deliee et le metés en .i. drapel, et en frotés les dens, et apriès les lavés en boin vin caut; ceste poure garde moult et conforte les dens et les gencives.
[15] Encore, prendés le racine du titimal et le faites boulir en vin, et du vin où ele sera cuite, lavés le bouche .ij. fois ou .iij. le mois, car c'est .i. cose qui fait boinne alainne de bouce et garde les dens de doleurs et de maladies, si com dist Avicennes.
[16] Encore, por les gencives conforter et les dens enblancir, prendés marbre blanc, et coral blanc, et os de seche, et salse gemme, et encens et mastic, de cascun engaument, et en faites pourre deliee, et le metés en .i. sachet de toile, et en frotés les dens, et lavés de vin, et apriès, les frotés d'un drapiel || d'escarlate.
[17] Apriès, por les gencives ki volentiers sainnent, et por les dens blanchir, et por faire boinne alainne, prendés galia muscate, spume marine, sel rosti, corne de chierf arse, de cascun .iiij. drames, et alun, et nitre, et pume gernate, gale, balautie, de cascun .ij. drames, et podien, spic, cost, linaloes, cardamonde, cascun .i. drame, et en faites poure deliee et en frotés les dens.
[18] Se vous volés removoir le aacement des dens ki sovent avient, machiés pourcelainne, amandes, avelainnes, froumage rosti; et vin caut tenir en le bouce, et sel, et totes [ces] coses caudes ostent tels maladies.