Aldobrandino da Siena, Régime du corps, metà XIII sec.
Le régime du corps de maître Aldebrandin de Sienne. Texte français du XIII^{e} siècle, publié pour la première fois d’après les manuscrits de la Bibliothèque Nationale et de la Bibliothèque de l’Arsenal par Louis Landouzy et Roger Pépin, Paris, Champion, 1911.
Edizione digitalizzata a cura di Serena Modena
Marcatura digitale a cura di Luigi Tessarolo
Permalink:
XV. CAPITELES DE VIN AIGRE
[1] Vins aigres est, de se nature, frois et caus mellés; si com dist Avicennes, mais il tient plus de froidure, et a nature de sechier; et de partir, et de passer. [2] Et vaut plus à user por maladies removoir que por santé garder. [3] Et le puet on plus faire en ceste maniere: prendés boin vin et le metés en .i. vasel, mais qu'il ne soit plains, et le laissiés descouvert, et ensi devenra aigres, et le poés metre ou solel .iij. jors ou .iiij.; et se plus tost le volés faire, prendés .i. fier caut, ou .i. piere de wason de riviere escaufé, || et le boutés dedens, si sera aigres. [4] Et se vous volés savoir s'il est boins, si en gietés sor le tere, et s'il bout et eskume, sachiés qu'il est boins, et s'il ne bout, il est malvais.
[5] Tels vins est boins por user pour restraindre le ventrail et escaufer, et le vomir estanchier, et est boins à user en totes caudes maladies; especiaument vaut quant li tans est corrunpus pour trop grant caleur. [6] Et sachiés qu'il [i] a une caleur, si com li auteur de phisique dient, que s'il trueve l'estomac plain, il le fait aler à cambre, et s'il le trueve wit si le restraint.
[7] Mourés c'on fait de meures se tient à le nature des meures dont il est fais, et le nature des meures sarés vous el capitre des fruis.
[8] Des autres buverages, si com d'oximiel, de syrop, de vin de pumes gernates, et de vins qui se cuisent, et de date, por ce c'on ne l'use mie por santé garder, si les entrelaisserons à dire por plus briefment parler.
[9] Mais nous vous dirons encore de vin saugé, || et de rosé, et de mouré, et d'autres buverages c'on fait de herbes, ki trestout tienent le nature de herbes dont il sont fait, si com d'escaufer et de refroidier, et de l'estomac conforter et enforcier.