Aldobrandino da Siena, Régime du corps, metà XIII sec.
Le régime du corps de maître Aldebrandin de Sienne. Texte français du XIII^{e} siècle, publié pour la première fois d’après les manuscrits de la Bibliothèque Nationale et de la Bibliothèque de l’Arsenal par Louis Landouzy et Roger Pépin, Paris, Champion, 1911.
Edizione digitalizzata a cura di Serena Modena
Marcatura digitale a cura di Luigi Tessarolo
Permalink:
XXVII. COMMENT ON DOIT LE CORS GARDER EN CASCUNE SAISON
[1] Pour ce ke li tans se cange .iiij. fois l'an naturelment, en printans, en esté, en sietembre et en yver, si com nous veons, et li phisitiien et li astronomiien dient, convient ke nous aprendons comment on doit le cors garder en cascune saison de l'an, car, si com dist Ypocras, li cangemens du tans engenre maladies.
[2] Mais ançois que nous vous dions k'il convient faire, si vous deviserons de ces .iiij. saisons ens queles li tans se cange, selonc le doctrine de phisique et d'astrenomie. [3] Vous devés savoir que li solax fait sen naturel cours en .i. an, et en ce cours va li solax par .xij. signes, et c'est en cascun mois .i. et sont cil signe: aries, taurus, gemini, cancer, leo, virgo, libra, scorpio, sagittarius, <capricornus, aquarius>, pisces. [4] Che sont li signe par où li solax passe, et dient li astronomiien, qu'en cascune saison de l'an, passe li solax .iij. de ces signes.
[5] Or, dient li astronomiien que quant [quant] li solax entre <en> aries, c'est enmi mars; et passera gemini et taurus, c'est li printans; et quant li solax entrera en cancer, c'est le moiene de jung; et passera les autres trois, si com cancer, leo, virgo, lors est esté; et lors commence sietembres et dure tant qu'il passera libra, scorpio, sagittarius; et quant || li solaus entrera en capricorne, c'est enmi decembre, lors coumence yviers et dure tant que li solaus aura passé capricornus, aquarius, pisces.
[6] C'est li drois devisemens des .iiij. saisons de l'an selonc astrenomie. [7] Mais selonc les phisitiiens ki parolent plus grossement, li printans est quant li arbres commencent à flourir et à fuellir, et dure tant ke li solaus commence monter et escaufer, et cis tans est temprés et est caus et moistes. [8] Et quant li caleurs commence fors, lors commence estés, et dure tant que li froidure vient, et cis tans es<t> caus et sès. [9] Puis commence li sietembres que li airs refroide ne mie granment, et les fuelles des arbres commencent à chair, et dure tant qu'il refroide mout plus, et cis tans est frois et sès. [10] Après coumence li yviers quant li froidure [quant] croist bien et || li solaus ceurt bas qui ne le puet escaufer, et dure jusqu'en printans, et cis tans est frois et moistes.
[11] Apriès cest devisement vous aprenderons comment cascuns se doit garder. [12] Sachiés que ausi com il sont .iiij. saisons en l'an, .iiij. complexions a li hom samblans, si com sanguins ki est caus et moistes qui est samblans au printans; li colerikes est caus et sès qui est samblans à l'esté; li melancoliques est frois et sès ki est samblans à sietembre; et li fleumatikes est frois et moistes ki est samblans à yver. [13] Et à cascune de ces complexions, s'ele est bien sainne, si vit et se sent miex ou tans ki li est samblans. [14] Mais por ce c'on s <ne> puet <trouver le cors si complexioné à point, si vous dirons> generalment ke cascuns doit faire en ces .iiij. tans.
[15] En printans doit on estre viestu de reubes ki ne soient trop caudes ne trop froides, si com de tiretainnes, de dras de coton fourrés d'aigniaus. [16] Et se doit on purgier et sainnier, par les humeurs aster qui en yver sont engenrees, les queles porroient engenrer fievres || et autres maladies, par le caleur du tans de l'esté qui fait les humeurs esboulir, jacoice qu'en printans aviegnent maladies et ne viegnent mie par se nature, mais por yver en coi les humeurs sont engenrees, car c'est li tans le plus temprés. [17] Et ce doivent faire cil qui sont carnu et de grosses humeurs plain; et convient mengier legieres viandes, si com sont poucin, chievros au vert jus, et [char de moton au vert jus, et porrees] d'airaces, et de bietes, et de bouraces, et de brouwet de moieux d'uès au vert jus, et lus, et perches, et tous poissons à escaille; et boive vin tempré ki ne soit pas dous, pour ce qu'en ce tans se doit on garder de toutes douces coses. [18] Et si dorme à le matinee, et le jor ne dorme mie.
[19] En esté se doit on vestir de reubes froides, si com de dras de lin ki sor tous vestimens sont plus froit, et de dras de soie, si com de cendal, de samit, d'estainines. [20] Et doit mengier viandes legieres et froides, si com sont poucin au vert jus, laitues, porcelaine, melons, || citrons, cohourdes, pronnes, puns, les poissons ke nous vous avons noumés, mies de pain en ewe froide et toutes autres viandes ki refroident; et doit on mengier pau et souvent, et au matin ançois ke li solaux soit levés trop haut, et au soir quant il se couche. [21] Et se doit on garder des coses salees, de douces, de craisses, et user tant c'on puet totes ces viandes à coses aigres, et doit boire au matin syrop acetous aveuc cucre violat, ou syrop violat à ewe froide, ou cucre à ewe boulie refroidie, et ce doit il faire totes eures k'il vaura boire, fors que à l'eure du mengier c'on doit boire vin foible verdelet, meslé de ewe tant k'il sente plus le saveur de l'ewe ke du vin. [22] Et se doit baignier souvent en ewe froide por le caleur foible ki est dedens le cors enforcier, et se gart de gesir <à femme> et de travellier, car en ce tans est ce li cose ki plus afoiblist le cors et deseche.
[23] Au sietembre doit || on estre vestu à le maniere du printans, mais ke li drap soient .i. pau plus caut. [24] Et se doit on haster de purgier, et de sainnier, et de atempre<r> les humeurs, car c'est li saisons de l'an plus maladive et où plus de perilleuses maladies avienent. [25] Et por ce, estuet il mengier boinnes viandes si com capons, poules, jovenes paons ki commencent à voler, et car de porc, et boire vin boin, et ne s'estuet mie trop raemplir, et se doit on garder de tous fruis, car c'est li cose ki plus fait fievres engenrer, car si com dist Galiiens, k'il n'ot onques fievres por ce k'il ne menga onques de fruit. [26] Et s'estuet garder de ewe froide et de lui laver de ewe froide, mais on puet bien laver d'ewe caude.
[27] Et si gart se tieste du froit de le nuit et de le matinee; et k'il ne dorme mie au solel à miedi, ne ne se travaille, ne ne pense trop, ne sueffre faim ne soif, mais menguce et boive quant il en a ta||lent, et ne mie tant qu'il se sente pesans ne se fourciele enfler.
[28] En yver se doit on vestier de reube de lainne bien espesse et velue à boinne penne de houpius, car c'est li plus caude penne c'on puist trover, ou de cas, ou de counins, ou de lievres, et n'entendés mie ke ces pennes soient plus caude l'une de l'autre, mais quant eles sont escaufees, cele ki a grant poil et plus espès si tient plus le caleur. [29] Et doit on mengier char de buef, et de porc, et de cierf, et de petris, et de lievres, et d'oisiaus de riviere, et autre viande qu'il amera miex, ke c'est li tans en coi li nature sueffre plus grant plenté de viandes por le naturel caleur ki dedens le cors est fors. [30] Et doit boire vin boin et boinne sauge, et user boinnes espese en se viande car c'est li tans plus sains, car on n'i ara ja maladies, se n'est por les grans outrages c'on fait à se nature.